„Zdrowe jedzenie jest drogie” – to najczęściej powtarzana wymówka. Udowadniam, że tak nie jest!

1. Cytryny

Są znane ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Mają korzystny wpływ na skórę, a sok z 1 cytryny zawiera 100% dziennej dawki witaminy C, która jest jednym z najlepiej znanych przeciwutleniaczy.

Pomaga również walczyć z zatrzymywaniem płynów w organizmie. Dlatego staraj się pić (ciepłą!!!) wodę z cytryną – najlepiej zaraz po przebudzeniu. Jeżeli nie lubisz wody z cytryną, to dodawaj do niej odrobinę miodu.

2. Brokuły

Te smaczne zielone warzywa zawierają dawkę witaminy C i K, która pozwala wzmocnić kości. Jakby tego było mało, brokuły zawierają dużo błonnika, który po dotarciu do żołądka zwiększa swoją objętość i gwarantuje uczucie sytości na dłużej.

3. Słodkie ziemniaki

Dlaczego warto je jeść? Słodkie ziemniaki wzmacniają odporność i pomagają w walce z rakiem. Zawierają dużą ilość magnezu i witaminy A. Co ciekawe mają właściwości antystresowe i relaksujące. Więc jeżeli czeka cię stresujący dzień, to do pracy przygotuj sobie pieczone bataty.

4. Kurkuma

Jest silnym przeciwutleniaczem i ma właściwości przeciwzapalne. Jednocześnie jest fantastyczną przyprawą, która pomaga w detoksykacji wątroby. Można z niej przyrządzić rozgrzewający napój, w którego skład wchodzą imbir, miód, sok z cytryny i oczywiście kurkuma.

5. Makrela

To jedna z najbardziej niedocenianych ryb, która kojarzy się z czasami wczesnych lat 90. A to bardzo złe myślenie. Makrela jest doskonałym źródłem kwasów omega-3, dzięki czemu pomaga w leczeniu depresji, chorób serca, a nawet raka. Dodatkowo pomaga utrzymać w ryzach ciśnienie.

6. Buraki

Już od wielu lat są znane ze swoich zdrowotnych właściwości. Po spożyciu buraka w organizmie wytwarza się tlenek azotu – związek, który pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, a tym samym poprawia krążenie. Dla sportowców oznacza to lepszy dopływ tlenu i substancji odżywczych do mięśni.

7. Kefir

Szklanka kefiru ma 11-14 g białek kompletnych, czyli posiadających 8 niezbędnych aminokwasów egzogennych, które musimy dostarczać w jedzeniu, bo nasz organizm nie jest ich w stanie samodzielnie wyprodukować. Do tego kefir jest bogaty w składniki odżywcze (witaminy z grupy B, wapń i białko), dzięki temu wzmacnia kości i poprawia trawienie.

8. Por

Należy do tej samej rodziny co cebula i czosnek. Por jest popularnym dodatkiem do zup, farszów i zapiekanek. Jest lekkostrawny, dietetyczny i zasadotwórczy. Zawiera witaminę C, A, E i B oraz białko i żelazo.

Warto wiedzieć, że dwukolorowa łodyga definiuje zawartość olejków eterycznych i tym samym intensywność jej smaku. Biała część jest łagodniejsza, zielona – ostrzejsza i niesłusznie traktowana jako bezwartościowa, ale w tej części również kryje się sporo składników odżywczych.

9. Marchew

Jest bogatym źródłem karotenoidów – związków, które są jednocześnie barwnikami odpowiadającymi za pomarańczowy kolor i przeciwutleniaczami. Marchewkę powinny docenić szczególnie osoby, które mają problemy z sercem, wzrokiem i skórą.

10. Jajka

Jeden z ulubionych produktów spożywczych sportowców i osób dbających o sylwetkę. Dlaczego? Jajka zawierają bardzo dużo białka, zapewniają uczucie sytości i są łatwe w przygotowaniu. Pomagają spalić tkankę tłuszczową i wspomagają budowę mięśni.

Jajka są idealnym połączeniem białka i tłuszczu, więc są doskonałym pomysłem na pełnowartościowe śniadanie. Martwisz się o cholesterol? Możesz wykorzystać tylko białko. To występujące w jajku kurzym jest jednym z najbardziej wartościowych produktów występujących w naturze.