Niedobór elektrolitów stanowi nie tylko zagrożenie dla twojego zdrowia, ale może również doprowadzić do zgonu! Zastanawiasz się, jakie objawy o nim świadczą? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, w jaki sposób uzupełniać braki tych cennych składników każdego dnia!

Jaką rolę w organizmie odgrywają elektrolity?

Najważniejszą rolą elektrolitów jest usprawnienie przepływu wody między każdą komórką żywego organizmu. To właśnie one są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, mają decydujący wpływ na regulowanie gospodarki energetycznej, a także decydują o ilości płynów znajdujących się w różnych partiach naszego ciała.

Do czego może doprowadzić niedobór elektrolitów w organizmie?

Najgroźniejszym skutkiem niedoboru elektrolitów jest odwodnienie, które z kolei może prowadzić do znacznego pogorszenia samopoczucia oraz utraty przytomności. Osoba silnie odwodniona często wymaga szybkiej hospitalizacji (niedoboru elektrolitów nie da się uzupełnić lekami przyjmowanymi doustnie – często potrzebne jest podłączenie do dożylnych kroplówek).

Co powoduje niedobór elektrolitów?

  • Wymioty
  • Biegunka
  • Wysoka gorączka
  • Wyczerpanie fizyczne na skutek intensywnych treningów/pracy
  • Upały
  • Dieta uboga w składniki odżywcze/głodówki
  • Picie zbyt małej ilości wody
  • Przyjmowanie leków przeczyszczających/moczopędnych

Jakie są objawy niedoboru elektrolitów?

  • Znaczne pogorszenie samopoczucia
  • Zawroty głowy
  • Omdlenia
  • Osłabienie siły mięśniowej organizmu
  • Arytmia serca
  • Drżenie mięśni
  • Senność i apatia
  • Obrzęki kończyn
  • Paraliż
  • Brak apetytu
  • Uszkodzenia nerek

Jak uzupełnić braki elektrolitów w organizmie?

Najważniejsze jest to, by twoja codzienna dieta była dobrze zbilansowana. Jeśli intensywnie ćwiczysz lub pracujesz fizycznie, zadbaj także o zdecydowanie większe uzupełnianie płynów. Pij dużo wody, korzystaj z napojów izotonicznych lub dostępnych w aptekach suplementów zawierających elektrolity.

Dodatkowo możesz wspomóc organizm poprzez przyjmowanie witaminy C i picie soku pomidorowego zawierającego sporo potasu. Pamiętaj jednak, że kluczową rolę w utrzymaniu poziomu elektrolitów na odpowiednim poziomie odgrywa dieta. Musi obfitować w produkty zawierające wapń, magnez, sód i potas.

Pierwiastki te znajdziesz między innymi w suszonych owocach, ziemniakach, świeżych owocach (szczególnie cytrusowych), mleku, rybach, pieczywie, roślinach strączkowych, kaszach, orzechach, płatkach owsianych i… w czekoladzie!