W Ameryce Południowej uprawia się ją od 5 tysięcy lat. Inkowie i Aztekowie wiedzieli, co dobre, bo komosa ryżowa (quinoa, kwinoa) stanowiła przez stulecia podstawę ich diety. W jednym ze starych, tubylczych języków, nosiła zresztą nazwę „kin-ła”, czyli „matka zbóż”.

My Europejczycy,właściwości komosy ryżowej zaczynamy doceniać dopiero od niedawna.

quinoa1

Cenne składniki i właściwości, w które obfituje quinoa to:

  • cynk
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • żelazo
  • miedź
  • mangan
  • fosfor
  • witaminy z grupy B
  • witaminę E
  • kwas foliowy
  • bogactwo przeciwutleniaczy, m.in. kwas ferulowy, kumarowy, hydroksybenzoesowy i wanilinowy
  • ma silne właściwości antyoksydacyjne, dlatego pomaga zachować młodość – kwertecyna i kemferol – więcej niż w borówkach i żurawinie!
  • tokoferole (substancje zbliżone do wit. E), m.in. gamma-tokoferol, który działa przeciwzapalnie
Pod względem zawartości białka, komosa ryżowa bliska jest ideałowi, ponieważ białko, które zawiera, łączy w sobie  wszystkie 9 niezbędnych aminokwasów, wśród nich lizynę – niezbędną dla wzrostu i naprawy tkanek. Oprócz lizyny komosa jest źródłem fenyloalaniny, tryzyny, cysteiny, izoleucyny i metioniny –  aminokwasów, których nie zawierają inne zboża.

Wszystkie te właściwości komosy ryżowej sprawiają, że nazywana jest  „superziarnem” albo nawet „superziarnem przyszłości”.