Burak to bardzo zdrowe, choć nieco niedoceniane warzywo. Na szczęście obecnie przeżywa renesans, bowiem jego właściwości prozdrowotne są wręcz niesamowite.

Już w latach 50. XX wieku naukowo udowodniono, że spożywanie buraka pozwala zahamować rozwój procesu nowotworowego, a to za sprawą obecnych w nim flawonoidów. Związki te mają silne działanie antyoksydacyjne i bakteriobójcze, pomagają oczyszczać organizm z toksyn, uczestniczą w procesach chelatacyjnych.

Następnym ważnym składnikiem buraków jest kwas foliowy. Z jego udziałem powstają substancje „szczęścia” – serotonina i noradrenalina, a więc spożywanie buraków poprawia nastrój, koncentrację, pomaga pokonać bezsenność, a także sprzyja lepszemu trawieniu.

Burak wspomaga również procesy krwiotwórcze, toteż polecany jest kobietom w ciąży, a także osobom cierpiącym na niedokrwistość i białaczkę.

Cała gama związków mineralnych alkalizujących, obecnych w buraku, sprzyja utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej.

Sok z buraka polecany jest również jako środek pobudzający apetyt i obniżający ciśnienie krwi.  Wypicie dziennie szklanki takiego soku powoduje obniżenie ciśnienia krwi o 10 mmHg. Poprawia się również wydolność sportowców – badania naukowe przeprowadzone na kolarzach w USA wykazały, że zawodnicy pijący codziennie sok z buraka poprawiali swoje wyniki o kilka procent.

Skoro już wiemy, jak zdrowe jest to warzywo, nie bójmy się po nie sięgać. Oprócz picia soku możemy spożywać buraka pod postacią pysznych surówek i sałatek, marynat, czipsów, zup itp.

burak