Mrożenie to jedna z najbardziej powszechnych i najzdrowszych metod utrwalania żywności. Pozwala na zachowanie większości składników odżywczych, a w przypadku niektórych nawet na zwiększenie ich przyswajalności (tak dzieje się m.in. w przypadku żelaza i witamin z grupy B). Aby jednak nie utracić niezbędnych składników w wyniku mrożenia, należy przestrzegać kilku zasad:

– żywność dzielić na równe, płaskie porcje, tak by mrożenie zachodziło w nich równomiernie i szybko,

– produkty przeznaczone do mrożenia powinny być świeże, dojrzałe i wysokiej jakości,

– temperatura mrożenia powinna wynosić minus 18 stopni lub być jeszcze niższa,

– niektóre przyprawy podczas przechowywania w stanie zamrożonym nabierają gorzkiego posmaku, więc potraw mrożonych raczej nie powinno się mocno doprawiać,

– przed mrożeniem potrawy należy schłodzić,

– warzywa należy uprzednio zblanszować,

– opakowania do mrożenia powinny być czyste i szczelne,

– produkty powinny być przechowywane przez określony czas (patrz: niżej), po jego upływie należy je wyrzucić.

Rozmrażanie powinno przeprowadzać się w lodówce. Warzyw, owoców i grzybów rozmrażać nie trzeba – można je w formie zamrożonej wrzucić do wrzątku. Po rozmrożeniu produkt powinien zostać spożyty w ciągu jednego dnia – szczególnie istotne jest to w przypadku mięsa i ryb. Rozmrożonej żywności lepiej powtórnie nie zamrażać, chyba że rozmroziła się tylko w niewielkim stopniu, przed spożyciem będzie podgrzana i jej przechowywanie po ponownym zamrożeniu nie będzie trwało długo.

Prawidłowo zamrożoną żywność można przechowywać w zamrażarce w temperaturze -18 do – 20 stopni maksymalnie przez:

– 1-3 miesięcy (ciasto drożdżowe i kiełbasy), 

– 2-4 miesięcy (sery i ryby),

– 3-6 miesięcy (grzyby),

– 4-6 miesięcy (pieczywo),

– 4-7 miesięcy (wieprzowina),

– 6-8 miesięcy (masło),

– 8-10 miesięcy (drób),

– 2-12 miesięcy (produkty mleczne),

– 8-12 miesięcy (zioła, warzywa, owoce, wołowina).