W trakcie pracy, do kawy, przed telewizorem, pomiędzy posiłkami, w tych właśnie momentach sięgamy po przekąski. Wiadomo, że te słodkie czy słone nie sprzyjają zachowaniu zdrowia, ale warzywa czy owoce? Co należy wiedzieć o przekąskach?

przystawki1-jpg-140332_L

Przekąski wydają się być naturalnym elementem dnia. Bardzo często dodatkowe posiłki świadczą o braku zbilansowanej diety, czyli zbyt niskiej kaloryczności lub zbyt niskiej podaży składników odżywczych, nawet mimo ogromnej ilości kalorii, np. w przypadku jedzenia fast foodów, które są pozbawione wszystkich cennych substancji czy zbyt restrykcyjnej diety. Tego typu dieta odchudzająca, o ile będzie skuteczna, to może odbić się efektem jojo, dlatego warto jest wybierać produkty o wysokiej wartości odżywczej i niewiele zwiększyć ich porcje.

Podjadanie może się wiązać z zajadaniem emocji. Sytuacje stresowe w pracy czy natłok obowiązków w domu może przyczyniać się do odreagowywania w postaci jedzenia, nawet jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dlatego warto jest wprowadzić w stały harmonogram tygodnia odstresowujące rytuały, np. 15 minutowe przerwy na „nic-nie-robienie”, co wg. naukowców pozwala na odpoczynek mózgu, ćwiczenia fizyczne czy inne zajęcia, które chociaż na chwilkę pozwolą zapomnieć o bieżących problemach.

Może się to wydawać dziwne, jednak często głód jest mylony z pragnieniem, a wtedy sięgamy po jedzenie zamiast picia. Z tego względu warto jest w pierwszej kolejności wypijać wodę czy lekką herbatę, np. zieloną.

Łakomstwo. Najtrudniejsza i zarazem najprostsza przyczyna podjadania. Nie potrafimy sobie odmówić, zwłaszcza kiedy na wyciągnięcie ręki są nasze ulubione smakołyki. Odmawianie sobie jest walką ze samym sobą. Jednak również w tym przypadku jest skuteczna metoda walki. Wystarczy trzymać w rękach i popijać wodę i herbatę, a jedzenie trzymać z dala od siebie.

Choroby, uzależnienie od cukru. W skrajnych przypadkach, podjadanie może być związane z jednostkami chorobowymi, takimi jak cukrzyca lub świadczyć o uzależnieniu od cukru.

Okazjonalne przekąski są normalną rzeczą. Dopiero w przypadku nagminnego podjadania warto jest przeanalizować, co może być przyczyną dodatkowych posiłków.