Jogurt 0%, czekolada bez cukru, batonik fit, napój niesłodzony, majonez odtłuszczony, chipsy light…

8030115-zero-kalorii-643-385

Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów, które według obietnic producentów mają pomagać w odchudzaniu lub otrzymaniu smukłej sylwetki. Produkty light  są to produkty spożywcze o obniżonym poziomie tłuszczu lub cukru. Oznaczałoby to, że nie trzeba rezygnować z ulubionych pokarmów tylko wybierać ich „lżejszą” wersję. Często dopisany wyraz „light” na opakowaniu stanowi wabik dla konsumenta, który kojarzy taki produkt z żywnością dietetyczną. Badania naukowe dowodzą, że osoby, które wybierają produkty light, dostarczają do organizmu nawet o 30-40% kalorii więcej niż spożywając standardowe produkty! Skoro „light” , „fit”, „slim” to znaczy, że zdrowe i tym samym przyzwalamy sobie na zjedzenie większej ich ilości. Ale nie zawsze wartość kaloryczna takiej żywności jest niższa o tradycyjnej wersji, albo różni się nieznacznie.

Warto też zastanowić się co sprawia, że czekolada bez cukru nadal jest słodka, a majonez odtłuszczony wciąż ma tłustą konsystencję… Usuwając z produktu tłuszcz lub cukier, trzeba produkt poddać obróbce, dodać substancje, które zastąpią usunięty składnik. Usunięcie cukru czy tłuszczu wiąże się z pogorszeniem smaku i konsystencji, dlatego produkty light bogate są w ulepszacze smaku, zagęstniki, słodziki, barwniki i inne. Produkty te mają też obniżoną wartość odżywczą. Wraz z tłuszczem usunięte są witaminy A, D, E i K. Nadmiar sztucznych dodatków takich jak syntetyczne słodziki (np. bardzo popularny aspartam) wywołują biegunki, pobudzają apetyt i zaburzają metabolizm. W efekcie utrudniają proces odchudzania.

Jest to żywność wysokoprzetworzona, obciąża układ pokarmowy, a składniki odżywcze są gorzej przyswajalne. A pamiętajmy, że odchudzanie nie polega tylko na ograniczeniu spożywanych kalorii. Niewłaściwie odżywiony organizm uruchomi procesy obronne, zmniejszy tempo metabolizmu i nie pozwoli na spalenie swoich zapasów czyli tkanki tłuszczowej.

Jednak niektóre produkty w wersji light są polecane przez dietetyków, a mianowicie nabiał w wersji odtłuszczonej: jogurty, mleko, sery. Zawierają tyle samo wapnia, co wersja pełnotłusta. Mają za to obniżoną wartość kaloryczną, np. żółty ser light zawiera 17 proc. tłuszczu, podczas gdy tradycyjny ok. 50-60 proc.

Arrangement of dairy products on a table