Jedni go wysoko cenią, a innym nie przejdzie przez gardło. Szpinak, bo o nim mowa, ma wyjątkowe wartości odżywcze. Wpływa na zachowanie dobrego zdrowia, a wg. niektórych nawet leczy. Dzisiaj o tym, co w sobie kryje szpinak.

 

szpinak

 

 

Szpinak jest warzywem liściastym, które prawdopodobnie dostarcza mniej kalorii, niż jest potrzebne do jego strawienia (16 kcal w 100 g). Jest znany przede wszystkim jako dobre źródło żelaza, chociaż pod tym względem budzi pewne kontrowersje. Wszystko się zaczęło około 100 lat temu, kiedy pewien chemik, badając zawartość żelaza, pomylił się i w złym miejscu postawił przecinek, wielokrotnie zwiększając jego zawartość. Szybko wyłapano pomyłkę jednak mit pozostał. Mimo, że szpinak nie zawiera aż tyle żelaza ile początkowo wyliczył omyłkowo chemik, to jest jego znaczna ilość (około 3 mg w 100 g) porównywalna z zawartością w produktach mięsnych. Jednak nie należy uznawać szpinaku, za dobre źródło żelaza, gdyż wchłania się tylko 1 – 4%. Dodatek witaminy C może zwiększyć tę ilość, ale niewiele. Natomiast żelazo z produktów mięsnych wchłania się w 20 – 40%.

Na czym zatem polegają właściwości lecznicze szpinaku? Zawiera on taką ilość przeciwutleniaczy i składników mineralnych, które chronią przed miażdżycą, chorobami układu krążenia, infekcjami czy starzeniem się. Witamina C uszczelnia błony komórkowe zapobiegając w ten sposób infekcjom, a ponadto polepsza wchłanianie żelaza. Beta-karoten i luteina są silnymi antyoksydantami, które głównie odpowiadają za prawidłowy wzrok oraz tworzenie się nowych komórek. Kwas nikotynowy zawarty w szpinaku zapobiega powstawaniu nadtlenków lipidowych będących przyczyną miażdżycy. Ponadto wysoka zawartość potasu wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Zawarty w szpinaku magnez wspomaga pracę układu nerwowego i pomaga w stresie. Natomiast zawarty w nim kwas foliowy jest niezbędny kobietom, które planują zajść w ciążę. Mimo, że szpinak nie dostarcza wysokich ilości żelaza do organizmu, to pozostałe jego właściwości zachęcają do częstego jedzenia.