00016O5PC4I8OPJM-C116-F4

Ciecierzyca to roślina strączkowa. Uprawia się ją i spożywa na całym świecie, zwłaszcza w krajach afro-azjatyckich. W Polsce najczęściej spotyka się ją w diecie wegetariańskiej, ponieważ ze względu na bogaty skład aminokwasowy jest świetnym zamiennikiem mięsa.

Cieciorka to wspaniałe źródło wielu składników odżywczych.

  • To bogactwo białka i węglowodanów. Ciecierzyca ma znaczne ilości wszystkich niezbędnych aminokwasów zawierających siarkę. Zawiera znaczne ilości błonnika. Wspomaga trawienie oraz obniża poziom glukozy we krwi. Zawarte w niej nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy i kwas oleinowy poprawiają gospodarkę lipidową, korzystnie wpływają na śledzionę, trzustkę i żołądek.
  • Jest dobrym źródłem ważnych witamin takich jak ryboflawina, niacyna, tiamina, kwas foliowy oraz wapnia, magnezu, fosforu, potasu i żelaza. Liczne witaminy dobrze wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Ponadto makro i mikroelementy podnoszą odporność organizmu.
  • Niestety nasiona ciecierzycy obfitują w substancje anty-odżywcze, które na szczęście można zmniejszyć lub wyeliminować różnymi technikami gotowania.

W kuchni Ciecierzyca to najważniejszy składnik pasty zwanej hummusem – podawanej z pieczywem. Ponadto roślina ta jest idealnym dodatkiem do zup, sałatek, dań mięsnych.