Żywienie to dla osoby intensywnie trenującej sport bardzo ważna kwestia. Dostarcza energii, ma wpływ na wydolność, budowę masy mięśniowej oraz regenerację organizmu po treningu. O zasadach odżywiania dla sportowców już pisaliśmy, dziś przytaczamy jedynie wykaz 10 produktów, które naszym zdaniem powinny znaleźć się w menu każdej osoby, uprawiającej wysiłek fizyczny. Popularnie nazywa się je „power foods”.power foods

  1. Jagody. Źródło antyoksydantów, witamin, związków mineralnych oraz kwasu elagowego, który pomaga zlokalizować i zniszczyć uszkodzone komórki.
  2. Kawa i herbata. To kolejne źródło przeciwutleniaczy. Regularnie spożywane (ale nie w nadmiarze) wspomagają pracę układu krwionośnego, przeciwdziałają cukrzycy, artretyzmowi, otyłości, chronią przed próchnicą i osteoporozą oraz stymulują pracę układu nerwowego.
  3. Zioła. Koniecznie w formie świeżej, a nie suszonej.  Poprawiają trawienie, działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, niektóre przyspieszają przemianę materii. Sportowcy powinni szczególnie zadbać o obecność w potrawach tymianku i szałwii.
  4. Fermentowane napoje mleczne. Najlepiej naturalne, bez słodzików i wsadów owocowych niewiadomego pochodzenia. Są źródłem bakterii, które zasiedlają nasz przewód pokarmowy i wspomagają pracę układu trawiennego oraz odpornościowego.
  5. Dynia. Bogata jest w beta-karoten, witaminę D i potas.
  6. Ciemna czekolada. Wysoka zawartość kakao (minimum 70%) to pomoc dla mózgu, obniżanie poziomu cholesterolu LDL („złego”) i ciśnienia tętniczego krwi.
  7. Ryby. Bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3, wzmacniającego oczy, stawy, działającego przeciwzapalnie, a także chroniącego serce.
  8. Granat. Kolejna bomba, jeśli chodzi o zawartość przeciwutleniaczy.
  9. Fasola. Źródło białka roślinnego, witamin z grupy B, potasu i żelaza, a także sporej ilości błonnika pokarmowego.
  10. Czosnek i cebula. Wrzucone do jednej grupy ze względu na obecność znacznych ilości związków siarki, które chronią naczynia krwionośne i zapobiegają zawałom serca. Warzywa te mają również działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.