białko

Aktualnie zalecane dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko to 0,8 g na kilogram masy ciała. Ważący 70 kg człowiek dziennie potrzebuje około 60 g białka. Dla przykładu tyle mają: filet z kurczaka (40 g), pół szklanki mleka (4 g); jedna porcja ziaren (2 g), pół kubka twarogu (14 g). Zjadając taki zestaw dostarczamy organizmowi około 10 proc. zapotrzebowania energetycznego. Jednak analizy amerykańskie wykazały, że jemy więcej białka niż przyjęte zapotrzebowanie.

Powinniśmy jeść więcej białka – sugerują autorzy opublikowanego w American Journal of Clinical Nutrition specjalnego dodatku „Protein Summit”, z którego przytoczę jeden, ale zdaje się najważniejszy wniosek. Kierująca pracą Nancy R. Rodriguez z Department of Nutritional Sciences, University of Connecticut uważa, że nawet dwukrotnie większe spożycie protein niż zalecane jest nadal korzystne dla zdrowia. Generalnie okazuje się, że nasze społeczeństwo je białka zbyt mało, a dzienne zapotrzebowanie równe 10 % zapotrzebowania kalorycznego to niewystarczająca ilość. Autorzy zalecają, by zwiększyć przyjmowanie protein nawet do 35 proc. dziennego zapotrzebowania na energię i ich zdaniem będzie to nadal bezpieczna ilość. Średnia ilość produktów białkowych wypełniających nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne powinna stanowić zatem ok. 15-25 procent.

Źródło: http://hellozdrowie.pl