Cykl miesięczny trwa u większości kobiet około 28-32 dni. W tym czasie zmieniają się poziomy poszczególnych hormonów i to one odpowiadają za zmiany w wyglądzie kobiety, wahania nastroju, osłabienie, czy wreszcie apetyt na słodycze. Warto wiedzieć, jak odżywiać się w poszczególnych fazach cyklu, aby czuć się lepiej i dostarczać organizmowi substancji odżywczych, niezbędnych do zachodzących w nim przemian.

Pierwszy tydzień cyklu to miesiączka. Utrata krwi powoduje w tym okresie zwiększone zapotrzebowanie na żelazo i wit. B12 (czerwone mięso i ryby), a także wit. C, która zwiększa przyswajalność żelaza (np. kiwi, pomarańcze, papryka, ogórki kiszone). Ważne jest też uzupełnianie płynów, jednak nie w postaci kawy, która powoduje ubytki magnezu, i tak już traconego podczas krwawienia. Mocna herbata również nie jest wskazana, gdyż taniny ograniczają wchłanianie żelaza.

Drugi tydzień cyklu wiąże się ze wzrostem poziomu estrogenów, co prowadzi do poprawy nastroju. Organizm kobiety regeneruje się, a więc najbardziej potrzebuje pełnowartościowego białka (mleko i jego przetwory, drób, ryby, rośliny strączkowe). Panie starające się o dziecko nie mogą też zapominać o kwasach tłuszczowych omega 3 (ryby, oleje roślinne).

Dzień 15 i 16 to zazwyczaj czas owulacji. Kobiety planujące ciążę powinny w tych dniach spożywać dużo zielonych warzyw (kwas foliowy!!!), a także produktów bogatych w magnez i wit. B6.

W kolejnych dniach poziom estrogenów spada, a panie czują się senne i osłabione. Spowalnia się również metabolizm, więc mogą pojawić się problemy z trawieniem. Wskazane są potrawy lekkostrawne, bogate w witaminy z grupy B. Ważna jest odpowiednia podaż płynów, aby zapobiec zatrzymywaniu wody w organizmie.

Ostatni tydzień (do półtora) cyklu to czas dalszego spadku poziomu estrogenów, do których dołącza też serotonina, hormon „szczęścia”, co sprawia, że  samopoczucie staje się nieciekawe, a panie sięgają po słodycze i raczej nie mają ochoty na aktywność fizyczną. Warto w tych dniach trochę ze sobą powalczyć, bo w przeciwnym razie na wadze może pojawić się dodatkowy kilogram. Zamiast słodyczy sięgnijcie po owoce (mogą być też suszone), nasiona itp. Posiłki powinny byś lekkostrawne, ale też bogate w błonnik. Ograniczyć należy spożycie bananów, ziemniaków i ryżu.

Stosowanie się do powyższych zaleceń może naprawdę poprawić jakość życia w poszczególnych fazach cyklu i pomóc zapanować na różnymi „zachciewajkami”.