Jednym z symboli nowego życia i Świąt Wielkanocnych są jaja. Są one szczególnym produktem spożywczym, który większość składników odżywczych niezbędnych do rozwoju i właściwego funkcjonowania organizmu.

image,jajko2,640,0,0,0

Czego możesz nie widzieć o jajkach?

  1. FAO/WHO uznaje białko jaja za białko wzorcowe do budowy tkanek organizmu, czyli taki, który zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy we właściwych proporcjach.
  2. Zjedzenie jednego jaja zaspokaja pokrycie w 25% zapotrzebowania na białko dla dorosłej osoby.
  3. Ugotowane na miękko lub pół-twardo jest produktem lekkostrawnym, dlatego mogą go jeść zarówno dzieci, jak i osoby w wieku starszym.
  4. Jedzenie jajek zapewnia długotrwałe uczucie sytości.
  5. Białko występuje nie tylko w białku, ale również w żółtku.
  6. Żółtko zawiera kwasy tłuszczowe, ale również prowitaminę A, która pozwala na tworzenie się nowych tkanek oraz zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku.
  7. Jajka są również źródłem witamin D, E oraz z grupy B, a także składników mineralnych takich jak fosfor, żelazo, selen i cynk.
  8. Mogą być produktami o wysokim potencjale alergennym, czyli osoby podatne mogą rozwinąć reakcje alergiczną.
  9. Jajka zawierają cholinę, która wpływa na poprawę pamięci długotrwałej oraz funkcję zapamiętywania.
  10. Kiedyś uważano, że można jeść tylko 3 jaja tygodniowo, gdyż uważano, że podnoszą one stężenie cholesterolu w surowicy krwi. Teraz już nie obowiązuje żadne zalecenie ograniczające spożycia jajek!

Smacznego!