Prawdziwym zaskoczeniem może być dla niektórych, że czerwone mięso znalazło się na wierzchołku piramidy żywieniowej. Przecież mięso to źródło pełnowartościowego białka, witaminy B12 i wielu

mięsozwiązków mineralnych! To oczywiście prawda, jednak z mięsem wiąże się też sporo negatywów. Poza tym warto zwrócić uwagę, że pod hasłem czerwone mięso nie kryje się jedynie chuda wołowina – mieści się tu też wieprzowina, baranina, mięso z kaczki, gęsi i dziczyzna.

Należy zacząć od tego, że mięsa spożywamy zdecydowanie za dużo – statystyczny Polak zjada go aż 75 kg rocznie, z czego większość stanowi wieprzowina. Przy tak dużej konsumpcji nawet substancje, które występują w niewielkich ilościach, stają się niebezpieczne.

Mięso zawiera dość dużo cholesterolu, negatywnie wpływającego na układ krążenia. Ponadto produkcja przemysłowa przyczyniła się do tego, że w mięsie czerwonym znajdują się hormony, antybiotyki, pestycydy pochodzące z paszy – ich kumulacja może prowadzić do nowotworów. Na dodatek na skutek dużego spożycia mięsa w przewodzie pokarmowym może dochodzić do nadfermentacji, w wyniku której giną korzystne dla organizmu bakterie jelitowe. Z kolei nadmierne spożycie białka wpływa negatywnie na nerki i wątrobę.

Nasuwa się wniosek, że najlepiej w ogóle wykluczyć mięso z diety. Również nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż produkt ten dostarcza nam wielu bardzo ważnych składników odżywczych: wspomnianego białka, żelaza hemowego (lepiej przyswajalnego przez organizm niż niehemowe, występujące w roślinach), kreatyny, witamin (A, B, PP), minerałów (żelazo, wapń, fosfor, cynk, selen, siarka, potas). Ponadto w jagnięcinie występuje CLA, mający działanie przeciwnowotworowe, antyalergiczne, przeciwmiażdżycowe i wzmacniające układ odpornościowy.

Co zatem zrobić? Wskazany jest, jak zawsze, umiar, tzn. mięso należy jeść, ale nie codziennie i nie w dużych ilościach. Ponadto warto spożywać różne rodzaje mięsa i oczywiście sięgać po chude elementy. Na koniec istotna jest obróbka: wskazane jest gotowanie, duszenie, pieczenie w folii, grillowanie na grillu elektrycznym, natomiast unikać należy smażenia i grillowania na węglach.