Często o przybieraniu na wadze po skończonej diecie, zgodnie z prawdą, mówi się, że to efekt jojo. Jednak mało kto rozumie czym jest efekt jojo i dlaczego powstaje.

smacznego-blog-przeklety-efekt-jojo-2

O tym, czy powstanie efekt jojo, decyduje głównie tempo odchudzania. Stopniowa utrata kilogramów (2 – 4 kg na miesiąc) pozwala na jego uniknięcie. Im tempo jest wyższe, tym większe prawdopodobieństwo powrotu, nie tylko utraconych kilogramów, ale też dodatkowych. Dlaczego tak się dzieje? W tkacie trwania gwałtownych diet, w pierwszej kolejności tracona jest woda. Ludzie odchudzający się w ten sposób cieszą się z szybkich efektów, nie zdając sobie sprawy z tego, że się tylko chwilowo odwadniają. W następnej kolejności organizm zużywa własne mięśnie, które warunkują metabolizm. Właśnie ich utrata przyczynia się do powstawania efektu jojo. Mniejsza masa mięśniowa przekłada się na niższą przemianę materii, dlatego powrót do takich samych porcji jedzenia, jak przed dietą, skutkuje gromadzeniem dodatkowych kilogramów. Można temu zapobiec poprzez wolniejsze odchudzanie i ćwiczenia fizyczne, podczas których mięśnie będą pracowały, więc nie będzie możliwe ich spalenie, a energia będzie pochodziła z tkanki tłuszczowej.

Niestety odchudzanie jest dla cierpliwych. Im dłuższy i wolniejszy proces, tym lepsze i długotrwałe efekty.