O mnogości prozdrowotnych właściwości przypraw już pisaliśmy, dziś postanowiliśmy jednak powrócić do tematu i spróbować przekonać Was do stosowania w kuchni czterech przypraw, które pozytywnie wpływają na pracę mózgu.

 

1. Czosnek – rozrzedza krew, dzięki czemu zapobiega powstawaniu zakrzepów, a ponadto obniża poziom cholesterolu we krwi. Substancje w nim zawarte chronią również komórki nerwowe przed uszkodzeniami. Zastosowań kulinarnych czosnek ma całe mnóstwo (jako składnik marynat, sosów, przyprawa do mięs, dań włoskich, warzyw, czy tofu), więc to naprawdę silny sprzymierzeniec naszego mózgu.

czosnek

2. Szałwia – poprawia pamięć oraz zmniejsza zapadalność na chorobę Alzheimera. Polacy rzadko wykorzystują ją w kuchni, a szkoda, bo ta przyprawa doskonale podkreśla smak pieczonego kurczaka, wieprzowiny, czy sosu pomidorowego. Można ją również dodawać do omletów lub po prostu pić w formie naparu.

szałwia

3. Kurkuma – ma działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera (Hindusi, którzy stosują ją na szeroką skalę zapadają na to schorzenie o 25% rzadziej niż Europejczycy, czy Amerykanie). Kurkuma to niezastąpiony składnik curry, świetnie smakuje też w sałatce jajecznej, zapiekankach, paelli, czy w połączeniu z ryżem lub soczewicą.

kurkuma

4. Wasabi – ten niesamowicie ostry chrzan japoński wspomaga rozwój dendrytów i aksonów, dzięki którym dochodzi do przekazywania impulsów nerwowych. Jest typowym składnikiem sushi, ale można go też dodawać do ryb, sałatek, surówek z białej kapusty oraz potraw teriyaki.

wasabi