rak piersiDieta może zmniejszyć lub zwiększyć ryzyko zachorowania na nowotwór piersi. Niektóre produkty mogą wpływać na wyrównanie poziomu hormonów i łagodzenie stanów zapalnych, inne zaś stymulować tworzenie naczyń włosowatych (angiogenezę), które zaopatrują nowotwór w krew.

Co jeść?

Czerwone i pomarańczowe warzywa – karotenoidy w nich zawarte hamują angiogenezę. Badania dowodzą, że kobiety które jadły dużo warzyw bogatych w karotenoidy o 20% rzadziej zapadały na nowotwór.

Brokuły, kalafior, brukselka – zawierają indole, likwidujące procesy zapalne i regulujące poziom estrogenu (jego nadmiar zwiększa ryzyko raka piersi).

Fasola, soczewica, groch – mają dużo błonnika, a błonnik pomaga usuwać nadmiar estrogenu z organizmu.

Tłuste ryby morskie – z uwagi na dużą zawartość kwasów omega-3 zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór.

Produkty sojowe – hamują angiogenezę i regulują poziom estrogenu we krwi.

Czego nie jeść?

Wołowina i wieprzowina – w ilości ponad 500g tygodniowo zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi.

Alkohol – wszystko jest dla ludzi, ale badania dowodzą, że im więcej kobieta pije, tym większą niestety ma szansę na nowotwór.

Cukier – zbyt duże wahania poziomu cukru we krwi i towarzyszące im wyrzuty insuliny są wg naukowców wstępem do choroby nowotworowej.

Tłuste produkty mleczne – lody, tłuste jogurty i sery zwiększają ryzyko zachorowania na raka piersi o 20%. Prawdopodobnie odpowiada za to zawarty w mleku estrogen.