stresMacie stresującą pracę, o której myślicie nawet w domu, leżąc wieczorem w łóżku? Dzieci rozrabiają i mają problemy w szkole? Nie układa się Wam w życiu prywatnym? A do tego martwicie się o spłatę kredytu za mieszkanie, zaplanowanie urodzin bliskiej osoby i całe mnóstwo innych rzeczy? Czas z tym skończyć, gdyż stres bardzo poważnie odbija się na zdrowiu fizycznym i psychicznym, a także ma wpływ na utrzymanie szczupłej sylwetki, bo rozregulowuje metabolizm i wpycha nas w objęcia podjadania i słodyczy. Oprócz wprowadzania zmian w swoim życiu, być może wizyt u specjalisty, uprawiania jogi, czy medytacji warto też zadbać o odpowiedni skład menu, gdyż i na polu diety możemy podjąć walkę ze stresem.

 

Do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego niezbędna jest odpowiednia podaż potasu i magnezu, pierwiastków które „uciekają” z organizmu w stanie stresu. Znajdziemy je w takich produktach, jak: banany, szpinak, pomidory, suszone morele. Oprócz stresu wypłukują je również kofeina i składniki dymu papierosowego, więc odstawcie te używki jak najszybciej.

 

Kolejnym sprzymierzeńcem w walce ze stresem są kwasy tłuszczowe omega-3. Jednym z ich wielu dobroczynnych działań jest obniżenie wydzielania związków o nazwie cytokininy, które powodują występowanie stanów zapalnych. Ponadto kwasy te mają bardzo pozytywny wpływ na pracę mózgu i całego układu nerwowego.

 

Dieta osoby zestresowanej powinna zawierać również kakao, które powoduje wydzielanie w organizmie endorfin, wprawiających nas w stan szczęścia. Kakao zawiera też związek o nazwie teobromina, posiadający silne właściwości pobudzające, może więc z powodzeniem zastąpić kawę, nie wypłukując przy tym wspomnianych wyżej składników mineralnych.

 

Jeśli żyjecie w stresie, pamiętajcie o odpowiedniej dawce węglowodanów złożonych, szczególnie w porze śniadania, tak by organizm miał energię na cały dzień i nie pojawiały się skoki poziomu glukozy we krwi, które negatywnie wpływają również na nastrój i siły witalne.

 

Na koniec dobra rada – uczyńcie z posiłków porę odprężenia i relaksu. Spożywajcie je w ciszy i spokoju, bez jednoczesnego klikania w klawiaturę komputera i najlepiej w dobrym towarzystwie. Pożywienie będzie wtedy lepiej strawione, a składniki pokarmowe przyswojone na maksymalnym poziomie, dzięki czemu po jedzeniu nie będzie nam towarzyszył dyskomfort ze strony układu pokarmowego, a organizm otrzyma wszystko, czego potrzebuje, by stawić czoła kolejnym wyzwaniom.