Czy się nam to podoba, czy nie, lato powoli zbliża się ku końcowi. W tych ostatnich dniach tej najcieplejszej pory roku warto wyjść myślami nieco do przodu i zacząć przygotowywać organizm do jesieni, zmieniając nieco swój jadłospis.

 

 

W końcówce lata najlepiej sprawdzą się potrawy lekkostrawne, zawierające sporo białka oraz warzyw i owoców. Świetnie nadadzą się wszelkie przetwory mleczne, szczególnie pod postacią chłodników, chude mięsa i ryby oraz świeże surówki i sałatki z obficie w tym okresie występujących owoców i warzyw sezonowych.

 

 

Temperatura za oknem może być wyższa, jak i niższa, należy więc pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. W cieplejsze dni warto sięgnąć po owoce dostarczające sporo wody, takie jak arbuz, melon, pomarańcze, jabłka i gruszki. W dni chłodniejsze doskonale sprawdzą się potrawy rozgrzewające z dodatkiem sporej dawki witaminy C, która wzmocni odporność i uchroni przed spędzeniem ostatnich dni lata w łóżku. W tym celu wskazane jest zaopatrzenie się np. w dynię, kabaczki, czy śliwki.

 

 

Końcówka lata to także wysyp grzybów. Pamiętajcie, że choć są one źródłem mikroelementów i doskonale smakują, to stanowią poważne wyzwanie dla układu pokarmowego, a szczególnie wątroby, ze względu na swoją ciężkostrawność. Zachowajcie więc umiar podczas ich jedzenia, a także zdrowy rozsądek przy zbieraniu czy kupowaniu, tak by grzybowa uczta nie zakończyła się wizytą w szpitalu.

 

 

Jakie zatem potrawy sprawdzą się w ostatnich dniach lata? Proponujemy wypróbowanie:

– chłodnika na bazie jogurtu, np. z dodatkiem mięty i ogórka,

– koktajli z obecnych jeszcze malin i jagód,

– grillowanego bakłażana z dodatkiem sera mozzarella i pomidorów,

– fileta z kurczaka w sosie kurkowym,

– kremu z dyni.

 

To zaledwie kilka propozycji; na straganach i w sklepach znajdziecie w tej chwili całe mnóstwo pysznych produktów sezonowych, z których można przygotować wiele lekkostrawnych i pełnych wartości odżywczych potraw.