W obecnych czasach wiele kobiet ma problem z zajściem w ciążę. Główną przeszkodą w większości przypadków niepłodności, są problemy z owulacją. Istnieją różne sposoby na poprawienie jajeczkowania, m.in. zmiana diety i aktywności fizycznej.

kobietawciay

Poniżej przedstawiamy 10 zasad, których należy przestrzegać:

  1. Kluczowym punktem w zmianie diety jest uregulowanie ilości posiłków oraz pór ich spożycia.
  2. Bardzo ważne w poprawieniu płodności jest odpowiedni dobór węglowodanów. Zalecane jest spożycie tych złożonych, znajdujących się w pełnoziarnistych produktach zbożowych, kaszach, warzywach (również strączkowych).
  3. Głównymi tłuszczami w naszej diecie powinny być jednonienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w oliwie z oliwek, oliwkach, oleju rzepakowym, orzechach nerkowca, migdałach czy pestkach słonecznika. Ważne jest też zwiększone spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, pochodzących z ryb morskich, olejów roślinnych lub siemienia lnianego. Natomiast należy ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujących się w mięsie, nabiale czy oleju kokosowym lub palmowym. Koniecznie powinno się wyeliminować z diety izomery trans, występujące w słodyczach, ciastach, słonych przekąskach, margarynach, zupkach chińskich itp.
  4. Trzeba postawić na białka roślinne: nasiona roślin strączkowych, tofu czy orzechy. Ich codzienne dodanie do diety zmniejsza ryzyko niepłodności.
  5. Należy zacząć sięgać po pełnotłuste produkty nabiałowe. Pamiętając jednak o tym, że można zjeść maksymalnie dwie porcje dziennie (ze względu na większą kaloryczność).
  6. Ważne jest także dostarczanie odpowiedniej ilości żelaza i kwasu foliowego. Dlatego też warto sięgać po owoce, nasiona roślin strączkowych, buraki, jajka, warzywa liściaste, produkty zbożowe  z pełnego przemiału.
  7. Odpowiednie nawodnienie sprzyja poprawie płodności. Dlatego zaleca się spożycie minimum dwóch litrów wody dziennie.
  8. Unikanie używek, zwłaszcza kawy i alkoholu znacznie poprawia owulację.
  9. Sezonowa suplementacja witaminy D (od października do kwietnia) pozwala na lepsze funkcjonowanie układu rozrodczego.
  10. Codzienna aktywność fizyczna połączona z ćwiczeniami aerobowymi i wysiłkowymi nie tylko zwiększa nasz metabolizm, ale też pozytywnie wpływa na pracę narządów, również jajników.