Początek nowego roku, to okres nowych postanowień. Wiele z nich jest związanych z dietą, np. chęć schudnięcia, zmniejszenia stężenia cholesterolu czy ograniczenie picia kawy. My proponujemy jeść zdrowo i cieszyć się z każdego smacznego dnia!

Healthy fitness green salad

Nie trzeba robić noworocznych postanowień w kwestii jedzenia, ale stopniowo zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Warto jest spisać kartce swój cel oraz swoje niezdrowe przyzwyczajenia. Następnym krokiem jest przy każdym z nich napisanie jak to osiągnąć. Na końcu zostaje już tylko czy aż realizacja. Nie trzeba się przerażać, ale wybrać pierwszy (najważniejszy czy najłatwiejszy punkt) i cieszyć się wdrażając go w życie. Wprowadzanie wszystkich zmian jednocześnie może przytłoczyć i od razu zniechęcić do działania. Badania wskazują, że stopniowe wprowadzanie zmian w życie, daje trwalsze rezultaty, dlatego warto jest iść do celu małymi kroczkami.

Nie każdy ma wystarczającą wiedzę dietetyczną, a nie wszędzie można przeczytać rzetelne i prawdziwe informacje. W związku z tym poniżej znajdują się zasady zdrowego żywienia, którymi warto jest się kierować.

  1. Regularne spożywanie posiłków. Regularne jedzenie 3 – 5 posiłków, z 3 – 4 godzinnymi przerwami pomiędzy nimi, nie tylko pozwala ochronić przed głodem, ale zapewnia wyższą przemianę materii oraz zmniejsza ryzyko odkładania się tkanki tłuszczowej.
  2. Dbanie o różnorodność spożywanych produktów. Nie istnieje żaden produkt spożywczy, który by zaspokajał zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Jedzenie zróżnicowanych składem dań pozwoli dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników zapobiegając niedoborom pokarmowym.
  3. Jedzenie dużej ilości warzyw i owoców. Nie każdy je lubi, ale odpowiednio doprawionymi, nie pogardzi najbardziej wybredny niejadek. W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa i/lub owoce, chociaż lepiej nie zjadać więcej niż 2 dziennie tych drugich.
  4. Zdrowe węglowodany. Dużo się mówi o tym, że ziemniaki czy kasze tuczą. Nie do końca jest to prawda. Tylko za duże ich ilości przyczyniają się do gromadzenia zbędnych kilogramów. Natomiast małe odpowiednie porcje są wręcz niezbędne do spalania tkanki tłuszczowej. Warto jest wybierać kasze, nieprzetworzone płatki, np. owsiane czy razowe pieczywo i makarony.
  5. Picie  2 – 3 litrów wody. Organizm składa się w 65 – 70% z wody. Właśnie ona tworzy właściwe środowisko do reakcji chemicznych. Jest niezbędna m.in do rozprowadzania składników odżywczych w ciele, ciepła czy tlenu, a także dzięki niej wydalana jest część toksyn.
  6. Umiar w jedzeniu. Koszmarem naszych czasów jest duża dostępność jedzenia, zwłaszcza tych najmniej wartościowych przekąsek. Dobrze jest znać swoje granice i jeść z lekkim niedosytem lub do pierwszego uczucia sytości. Wtedy przewód pokarmowy będzie właściwie funkcjonował.

Cieszmy się  codziennie z naszych małych sukcesów!