Istnieje pogląd, że podczas tradycyjnego gotowania część składników odżywczych w tym witamin zostaje wypłukana z potrawy przez wodę. Dlatego dużo bardziej poleca się gotowanie na parze, które jest o wiele zdrowsze. Pozwala zachować dużo więcej witamin oraz składników mineralnych. Potrawy gotowane na parze są zalecane szczególnie dzieciom oraz osobom, które dbają o swoją linię. Gotując nie dodajemy tłuszczów i dania są dużo mniej kaloryczne.

indeks

Aby gotować na parez potrzebny jest odpowiedni garnek z dziurkowaną tacką (koszyczkiem), którą następnie przykrywa się przykrywką. Przykrywka musi być szczelna tak aby para nie uciekała zbyt szybko za zewnątrz oraz musi być również zachowana odpowiednia przestrzeń między tacką a wodą. Ułożone na tacce produkty nie mogą mieć kontaktu z wodą, gotują się pod wpływem pary z wrzącej wody.

Poniżej przedstawiam kilka porad odnośnie gotowania na parze:

  • Gotując na parzę trzeba uważać aby nie rozgotować warzyw, które znacznie szybciej się gotują niż w wodzie.
  • Czas gotowania liczymy od momentu zagotowania się wody w garnku.
  • Miękkość warzyw czy przyrządzanego mięsa możemy bardzo łatwo sprawdzić nakłuwając je widelcem.
  • Przyprawianie potrawy trzeba zostawić na sam koniec gotowania, w przeciwnym razie łatwo przesolić danie. Niektórzy radzą też solenie dopiero po wyjęciu potrawy. Ale ja zdecydowanie wolę przyprawianie na sam koniec, potrawa na jeszcze trochę czasu aby wchłonąć w siebie sól, czy też inne dodatki.
  • Do przyprawiania potraw idealnie sprawdzają się zioła prowansalskie, majeranek, tymianek czy oregano.
  • Podczas gotowania dobrze jest przykręcić gaz, aby woda zbyt mocno nie wrzała.
  • Należy również pamiętać o odpowiedniej ilości wody. Trzeba sprawdzać czy nie jest je za mało, w przeciwnym razie łatwo o przypalenie garnka.

Zachęcam do wypróbowania!