Ma zagorzałych fanów, ale i przeciwników, których odstrasza zapachem. Wszyscy jednak przyznają, że to jeden z najlepszych leków, jakie dała nam natura. Dowiedz się, jakie siły drzemią w ząbkach!

czosnek

1. Na zdrowe serce

Substancje zawarte w czosnku obniżają ciśnienie i działają podobnie do aspiryny – powodują rozkurcz naczyń krwionośnych i poprawiają ich elastyczność. W dodatku czosnek zażywany regularnie (1-2 ząbki dziennie) pomaga obniżyć poziom cholesterolu mniej więcej o 10%!

2. Na grypę i przeziębienie

Syrop z czosnku to środek na wzmocnienie w okresie jesienno-zimowym. 3 łyżeczki dziennie wystarczą, by wspomóc układ odpornościowy. Pomaga też szybciej pokonać infekcję, bo udrażnia drogi oddechowe i obniża gorączkę.

3. Dla dbających o linię

Dip z odtłuszczonego jogurtu z czosnkiem i świeżym koperkiem, a do tego warzywa surowe lub gotowane na chrupko. Taka przekąska, podawana po kolacji wspomaga odchudzanie. Czosnek przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczów, a zawarte w nim olejki eteryczne dają uczucie sytości.

4. Cukier pod kontrolą

Kanapki z razowego pieczywa z czosnkiem i pomidorem to dobre śniadanie dla diabetyka, gdyż czosnek silnie pobudza trzustkę do wydzielania insuliny. Zawiera też aliksynę i wanad –substancje działające jak leki przeciwcukrzycowe. Dzięki niemu poprawia się przemiana węglowodanów i wzrasta produkcja enzymów, które ułatwiają przyswajanie glukozy.

5. Do walki z nowotworami

Świeży czosnek może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory żołądka, okrężnicy i jelita grubego. Dzięki swoim właściwościom potrafi niszczyć Helicobacter pylori, bakterie odpowiedzialne m.in. za raka żołądka. Zawiera także siarczki selenu, które chronią przed uszkodzeniem DNA komórek i przyspieszają naprawę tych uszkodzonych.

6. Na lepsze trawienie

Czosnek zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz żółci. Zawiera też inulinę – substancję, która jest pożywką dla dobrych bakterii zasiedlających jelito grube. Te zaś hamują nadmierną fermentację w jelitach, przeciwdziałając wzdęciom i zaparciom.

7. Dla dzieci

Czosnkowy twarożek z czosnkowym pieczywem warto włączyć do menu dzieci narażonych na choroby pasożytnicze (mogą się nimi zarazić np. podczas zabaw w piaskownicy.) Zawarte w czosnku prozdrowotne substancje wspomagają walkę z pasożytami jelitowymi, takimi jak owsiki i glisty, a nawet tasiemce.

8. Pigułka młodości

Sałata z sosem winegret z oleju rzepakowego, soku z cytryny, świeżej bazylii i czosnku jest idealnym daniem dla seniorów. Taki sos zawiera beta-karoten i flawonoidy, które chronią przed działaniem wolnych rodników, sprzyjających szybszemu starzeniu się komórek. Aromatyczne ząbki służą też urodzie, bo dostarczają witamin i minerałów zapobiegających powstawaniu żylaków i „pajączków” na skórze.

Ile kalorii i jakie wartości ma czosnek?

100 g czosnku ma:

  • 146 kcal
  • 400 mg potasu
  • 4,1 g błonnika
  • 31 mg witaminy C
  • IG – 15