senior

Z biegiem lat nasz organizm się zmienia i nadchodzi taki moment, gdy okazuje się, że coś, co wcześniej nie stanowiło dla nas problemu, teraz jest sporym wyzwaniem. Stawy ograniczają nam ruchy, szybciej się męczymy, łatwiej przybieramy na wadze, a nawet najbardziej restrykcyjne diety nie przynoszą rezultatów. Do tego stopniowo pogarsza się wzrok, słuch, pamiętamy coraz mniej itd. Natury nie da się oszukać, jednak można opóźnić pojawienie się tych zmian lub sprawić, że będą mniej odczuwalne. Dlatego właśnie ważne jest, aby osoby po 50 roku życia bardziej o siebie dbały: chodziły regularnie na badania, aktywnie uczestniczyły w życiu społecznym i rodzinnym, zażywały ruchu na świeżym powietrzu stosownie do swojego wieku i możliwości oraz odpowiednio się odżywiały.

 

Dla osoby po 50-tce priorytetem powinna być dobra kondycja układu krwionośnego, szkieletowo-mięśniowego oraz nerwowego (w szczególności mózgu), gdyż to właśnie w tych partiach organizmu najczęściej dochodzi do niekorzystnych zmian, takich jak choroby neurodegeneracyjne (Parkinsona, Alzheimera, demencja), zawał serca, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, cukrzyca, osteoporoza i zwyrodnienia kręgosłupa. Dlatego też dieta osób w wieku średnim i starszym powinna być szczególnie bogata w następujące składniki odżywcze:

– wapń i fosfor dla wzmocnienia kości,

– witaminę D, niezbędną do prawidłowego przyswajania wapnia,

– witaminę A, która pomoże redukować bóle stawów, a także jest konieczna dla dobrego widzenia,

– witaminę C, uczestniczącą w procesie syntezy kolagenu, który poprawia wygląd skóry, ujędrnia ją, a także amortyzuje przeciążenia w stawach,

– kwas foliowy, chroniący przed depresją,

– przeciwutleniacze , w tym wspomnianą już witaminę C oraz witaminę E, a także antocyjany, które zwalczają wolne rodniki i przeciwdziałają chorobom neurologicznym,

– niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe , bez których nie może obejść się mózg i cały układ nerwowy,

– pełnowartościowe białko, które w połączeniu z aktywnością fizyczną zapobiegnie zanikowi masy mięśniowej,

– lecytynę, niezbędną do prawidłowego przewodzenia impulsów nerwowych.

 

Czego w diecie seniora powinno być mało? Przede wszystkich tłuszczów nasyconych oraz trans, cholesterolu (szczególnie LDL), sodu i cukrów prostych.

 

Jeśli ze względów niezależnych od siebie (np. problemy gastryczne, braki w uzębieniu) nie można spożywać ww składników w formie naturalnej, warto sięgnąć po suplementy. W aptekach dostępne są specjalne preparaty dla osób po 50 roku życia.