figaFigi zawdzięczamy Azji Mniejszej, skąd owoc ten pochodzi. Obecnie drzewa figowe uprawia się w krajach śródziemnomorskich, głównie w Grecji, Chorwacji, Turcji i we Włoszech. I choć można już w naszych sklepach spotkać świeże owoce, to wciąż dominują suszone, dlatego wybierając się w te ciepłe regiony Morza Śródziemnego warto nacieszyć się niezwykłym smakiem świeżych owoców figi.

 

Figi to źródło bardzo wielu składników odżywczych. Znajdziemy w nich:

– witaminy: C, PP, B1, B2, B6 oraz prowitaminę A,

– minerały: żelazo, fosfor, magnez, wapń,

– błonnik pokarmowy.

 

Na szczególną uwagę w tych owocach zasługują wspomniane składniki mineralne, gdyż ich zawartość w figach jest bardzo wysoka i czyni z tych owoców remedium na wiele dolegliwości.

Wapnia w figach (w 100 g) jest tyle, co w szklance mleka, warto więc sięgać po te owoce, gdy chcemy wzmocnić kości i uchronić się przed osteoporozą. Z tego samego powinny jadać je małe dzieci. Obecność fosforu wzmacnia działanie wapnia.

Magnez pomaga nam radzić sobie ze stresem, wzmacnia serce i naczynia krwionośne oraz zapobiega rozwojowi procesów nowotworowych w niektórych narządach, szczególnie jelitach i piersiach.

Znaczna ilość żelaza czyni z fig skuteczny środek do walki z niedokrwistością.

Ponadto owoce te obniżają poziom cholesterolu we krwi, działają antybakteryjnie i wspomagają układ odpornościowy, a także za sprawą silnie zasadotwórczych właściwości pomagają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

 

Warto wiedzieć, że nie tylko owoce figi mają właściwości prozdrowotne. Liście doskonale nadają się na nalewkę, która podawana astmatykom zmniejsza duszności, natomiast sok z kory przyspiesza gojenie ran.

 

Jeśli kupujemy świeże figi, to wybierajmy te o jak najbardziej fioletowym zabarwieniu i zdecydowanie miękkie. Suszone figi również powinny być miękkie. Biały nalot, który można na nich często zaobserwować to nie pleść, tylko cukier, sugerujący, że owoce są wilgotne i soczyste.