Brokuły to jedne z najzdrowszych warzyw na świecie. Między innymi chronią przed rakiem, wrzodami żołądka, anemią, a także korzystnie wpływają na funkcjonowanie wzroku i regulują poziom cukru we krwi, co jest szczególnie ważne dla cukrzyków.

Brokuły, jak wszystkie warzywa kapustne, mają właściwości gazotwórcze. Aby je złagodzić, brokuły należy podawać z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem.

Naukowcy odradzają spożywanie gotowanych brokułów. Podczas gotowania tracą one przeciwzapalne i przeciwnowotworowe swoje właściwości.

Brokuły zawierają sulforafan, który chroni  przed uszkodzeniami wywołanymi przez infekcje bakteryjne, zmniejszając ryzyko wrzodów żołądka oraz raka. Co więcej, znane są badania mówiące o pozytywnym wpływie na ryzyko raka piersi, raka płuc (u palaczy) oraz chorób serca.

Jednak, aby brokuły mogły działać właśnie w ten sposób, niezbędny jest aktywny enzym zawarty w surowym warzywie – mirozynaza. Niestety podczas gotowania ten składnik ginie. Sposobem na to jest gotowanie brokułów na parze lub spożywanie ich w towarzystwie innych produktów zawierających mirozynazę. Mirozynazę zawierają też inne warzywa kapustowate np. kalafior, brukselka, kapusta.

 

928broccoli