babka-wielkanocna

JAJKA
Podstawowa potrawa Świąt Wielkanocnych to oczywiście jajka. Są one źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Zawierają mnóstwo witamin z grupy B, a także kwas foliowy, selen, wapń, żelazo oraz cynk. W zasadzie jedno duże jajko to skarbnica prawie każdego składnika odżywczego niezbędnego człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Warto przy tym pamiętać, że praktycznie wszystkie z nich obecne są w żółtku. Jedno jajko zawiera około 200 mg cholesterolu. Nie jest to duża ilość w porównaniu z jego endogenną produkcją.

Jedno ma około 80 kcal, z czego 60 kcal zawiera żółtko. Jednak to nie same jajka stanowią problem dla naszego zdrowia i figury, a sposób ich przygotowania.

SAŁATKI

Jeśli nasz sos w sałatkach musi być koniecznie na bazie majonezu to niech będzie zawsze zmieszany z chudym jogurtem. Smak nie ucierpi, a na żołądku będzie trochę lżej. Warto jednak wybierać sosy lekkie na bazie oliwy. Szykując wielkanocne sałatki, zrezygnujmy z żółtego sera, kalorycznych orzeszków albo tłustego boczku. Skorzystajmy raczej z sałat, kapusty pekińskiej, brokułów czy kalafiora, które możemy jeść w dowolnych ilościach bez szkody dla wagi i zdrowia.

ŻUREK Z KIEŁBASĄ

To potrawa obowiązkowa w wielu polskich domach. Niestety jest jedną z najbardziej kalorycznych. Najszybszym rozwiązaniem będzie zastąpienie najbardziej kalorycznych składników mniej tuczącymi.  Wybierajmy najchudszy rodzaj mięsa i gotujmy je jak najdłużej, aby wytopić maksymalnie tłuszcz. Po ochłodzeniu wywaru, zbierzmy z wierzchu jego nadmiar i dopiero wtedy zabielmy go chudą śmietaną lub jogurtem naturalnym. W taki sposób możemy zaoszczędzić nawet 50 kcal na jednej porcji!

Przeciętnie spożywamy około 2000 kcal na dzień, a w okresie świąt może to być nawet drugie tyle, czyli 4000 kcal!

To wina głównie wszechobecnych słodkości. To one są najbardziej kaloryczne w świątecznym menu. Stoły uginają się pod ciężarem mazurków, serników i wielkanocnych bab, przygotowanych na bazie masła lub margaryny. Ich spożycie to nie tylko zamach na sylwetkę, ale przede wszystkim na zdrowie. Ogromne ilości cukru, które zawiera np. lukrowa polewa mazurka, działają toksycznie na organizm.

Zatem, jeżeli mamy możliwość, wybierzmy biszkopt z owocami lub lekki deser na bazie galaretki. Można również zjeść kawałek babki drożdżowej pod warunkiem, że nie będzie ona oblana lukrem.

Źródło: http://focus.pl