jabłkaIstnieje teoria, że zjedzenie jednego jabłka każdego dnia skutecznie chroni przed wizytami u lekarza. Być może nie do końca jest to prawda, jednak faktem jest, że owoce te mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, dobrego samopoczucia i ładnego wyglądu. Warto jednak mieć świadomość, że ich wartość odżywcza ściśle powiązana jest z odmianą i może się znacznie różnić.

 

Składnikiem obecnym we wszystkich jabłkach i niezwykle ważnym dla naszego organizmu są pektyny. Najwięcej jest ich niestety w tym, czego często nie jemy, czyli skórce i gnieździe nasiennym, jednak i miąższ zawiera ich całkiem sporo. Największą zaletą pektyn jest to, że mają działania detoksykujące. Wiążą metale ciężkie (m.in. ołów i kobalt) w nierozpuszczalne sole i usuwają z organizmu. Podobnie pomagają usuwać resztki pokarmów, regulują mikroflorę jelitową i neutralizują toksyny. Zmniejszają również wchłanianie cholesterolu i stymulują perystaltykę jelit.

 

Oprócz pektyn w jabłkach jest sporo witaminy C, która jako silny przeciwutleniacz chroni nas przed wolnymi rodnikami, opóźnia procesy starzenia oraz wspomaga układ odpornościowy, a w połączeniu z witaminą P wzmacnia ściany naczyń krwionośnych.  Bierze również udział w syntezie kolagenu, odpowiedzialnego za jędrność skóry.

 

Wysoka zawartość soli mineralnych powoduje, że owoce te mają działania alkalizujące. Dodatkowo obecność żelaza czyni z jabłek skuteczny środek w leczeniu anemii, a potasu w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej, w tym w usuwaniu obrzęków.

 

 

Tak więc zjedzone na surowo jabłko wspomaga pracę układu krwionośnego, nerwowego, odpornościowego, poprawia pracę wątroby, wzmacnia mięśnie i działa moczopędnie.

Jednak to wciąż nie wszystko. Jabłka ułatwiają wchłanianie wapnia, więc pomagają wzmacniać zęby, kości, włosy i paznokcie.

 

Na koniec oczywiście należy wspomnieć o słusznej obecności tych owoców w dietach odchudzających – są niskokaloryczne, ale przy tym sycące. Nie należy jednak przesadzać z ilością, bo zawartość cukru jest w nich znaczna.