94621

Najkorzystniejszy wpływ na naszą wątrobę ma aktywność fizyczna i właściwa dieta. Dodatkowo możemy wspierać jej pracę poprzez spożywanie odpowiednich produktów.

Co jeść i pić, by chronić wątrobę? 

1. Kawa. Wygląda na to, że wbrew powszechnemu przekonaniu mała czarna pomaga wątrobie pracować. Tak wynika z badań, których wyniki opublikowano na łamach prestiżowego „Hepatology”. Ich wyniki pokazały, że u osób, które regularnie piją kawę, szansa znalezienia nieprawidłowego poziomu enzymów wątrobowych była o 25 proc. mniejsza.

2. Zielona herbata. Jest ona bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które chronią wątrobę.  Zawiera także spore ilości katechin, które na komórki wątroby działają przeciwzapalnie i dzięki temu częściowo chronią ją np. przed wpływem alkoholu.

3. Czosnek to źródło selenu, który pomaga organizmowi wytwarzać glutation. Ten zaś jest jednym z najważniejszych związków chemicznych w naszym organizmie. Odgrywa kluczową rolę w filtrowaniu toksyn, wspiera działanie systemu odpornościowego, neutralizuje wolne rodniki i pestycydy.

4. Kurkuma. Podobnie jak czosnek jest źródłem glutationu.

5. Karczoch, jarmuż i korzeń mniszka. Czyli jedzenie lekkie i zielone, które powoduje, że wątroba ma mniej pracy i może złapać oddech.

Najbardziej obciążają wątrobę trzy rzeczy: ciężkostrawna dieta, alkohol i przesadne zażywanie leków.