Szparagi białe i  zielone są pędami tego samego gatunku, a ich odmienna barwa wynika z różnego sposobu uprawy.
Roślina wspomaga odchudzanie, ponieważ w 100 g zawiera tylko 18 kalorii. Mimo niskiej kaloryczności i zawartości aż 95 procent wody szparagi są także skarbnicą wielu witamin i składników mineralnych.

Szparagi należy wybierać te jędrne, z wilgotnymi końcówkami, zamkniętymi główkami, przy pocieraniu o siebie powinny charakterystycznie skrzypieć, a ich końcówki powinny być wilgotne.

Zielone szparagi
  • Zielone szparagi są cieńsze i wyższe od białych. Nie wymagają obierania. Przed gotowaniem należy odciąć zdrewniałe końcówki  – im szparagi młodsze, tym odcięta końcówka powinna być krótsza.
  • Zielone szparagi najlepiej jest gotować na stojąco. Związane nitką w garnku z gotującą się, posoloną wodą.Główki zielonych szparagów powinny znajdować się nad poziomem wody – są na tyle delikatne, że zmiękną dzięki samej parze.
  • Czas gotowania zielonych szparagów to ok. 7 – 10 minut. Po tym czasie szparagi powinny być miękkie, ale nie przegotowane. Czas gotowania zależy jednak od grubości szparagów, dlatego warto sprawdzać widelcem ich miękkość.
Białe szparagi
  • Są grubsze od zielonych, pokrywa je twarde łyko, które należy obrać. Najlepiej zrobić to obieraczką do warzyw.
    Podobnie jak w przypadku zielonych szparagów, także białym trzeba odciąć zdrewniałą końcówkę.
  • Białe szparagi gotuje się tak samo jak zielone. Jedyna różnica to czas gotowania: białe szparagi z racji tego, że są grubsze wymagają dłuższego czasu gotowania: ok. 12 – 15 minut.
Spargel