Sen jest czasem, w którym organizm odpoczywa. Człowiek powinien przeciętnie spać około 8 godzin. Jednak czasem mimo odpowiedniej długości snu, budzimy się niewyspani i zmęczeni. Dlaczego tak się dzieje? Może być ku temu wiele przyczyn, począwszy od zbyt niedoboru żelaza (anemii), przeciążeń fizycznych czy psychicznych, ale również od wieczornego jedzenia!

440

Każdy posiłek dostarcza składników odżywczych, lub też antyodżywczych, ale ze wszystkimi musi sobie poradzić. Są rozdrabniane, mieszane i trawione lub wydalane. Trawienie trwa około 2 – 4 godzin, oczywiście w przypadku wypitego soku, to ten czas skraca się nawet do pół godziny, a przy tłustych, np. fastfoodowych dużych porcjach  może się wydłużyć do kilku godzin. Jedzenie tuż przed snem po prostu obciąża organizm, który zamiast odpoczywać i regenerować się, musi zająć się trawieniem. W związku z tym, mimo teoretycznie optymalnej długości snu, możemy być rano niewyspani i zmęczeni.

Łatwo jest powiedzieć, żeby nie jeść przed snem. Ważniejsze jest, żeby znaleźć przyczynę wieczornych przekąsek, wyeliminować je, a problem nocnego jedzenia sam zniknie. Często jedzenie wynika z chęci „zajęcia się czymś” np. podczas wykonywania nielubianych czynności czy z nudów, chociaż nie zawsze chcemy sobie z tego zdawać sprawę. Innymi przyczynami może być nie jedzenie śniadań czy brak regularnych posiłków lub zbyt ciężkie ćwiczenia w stosunku do ilości jedzenia, czyli wycieńczające diety.