Kolokwialnie mówi się, że sól jest jest jedną z trzech białych śmierci. Rzeczywiście, duże jej spożycie może się przyczyniać do powstawania chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie tętnicze, a nawet powodować zawał serca czy udar oraz nowotwór żołądka. Ponadto przez nadmiar soli mogą tworzyć się kamienie nerkowe, ale też gromadzić się woda i powstawać cellulit.

635525299886177724

Spożycie soli kojarzymy głównie z tą dodawaną do przyrządzanych przez siebie potraw, a nie zdajemy sobie sprawy, że sól oraz sód, czyli główny składnik soli, są dodawane do większości gotowych produktów, np. w postaci glutaminianu sodu czy innych produktów spożywczych. Największe ilości zawierają dania gotowe, takie jak koncentraty sosów i zupy w proszku, dania typu instant, ale też wędliny, sery żółte czy pieczywo.

Jak ograniczyć sól w diecie?

  1. Tradycyjną sól zastąp solą ziołową lub świeżymi przyprawami takimi jak bazylia, oregano, bazylia, majeranek.
  2. Zrezygnuj z kupnych wędlin. Przygotowuj soje mięsa w domu lub wybieraj sery białe lub pasty warzywne.
  3. Nie jedz dań typu instant, gotowych sosów i gotowych dań z supermarketów.

Ograniczenie spożycia soli może przyczynić się do poprawy nie tylko samopoczucia, zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, miażdżycę czy zredukować masę ciała i wyeliminować cellulit.