ważenie sięRozpoczynamy dietę, stajemy na wadze i widzimy wynik. Jeśli nas zadowala, to wszystko w porządku, ale jeśli nie napawa optymizmem, przeważnie zaczynamy kombinować: mam na sobie dużo ubrań, wczoraj zjadłam obfity posiłek, jestem przed okresem, waga pewnie się zablokowała itd. itp. Następnego dnia znów przystępujemy do ważenia i (o zgrozo!) przytyliśmy 1,5 kg! Ważymy się więc jeszcze następnego dnia i (uffff) jest lepiej. Tylko skąd te różnice?

 

Opisane powyżej postępowanie jest charakterystyczne dla osób bardzo nastawionych na szybkie rezultaty i nie zadowolonych ze swojego wyglądu. Niestety przysparza mnóstwa zmartwień i to zupełnie niepotrzebnie. Oto kilka rady odnośnie tego, jak się ważyć, aby uzyskiwać wyniki, które można ze sobą porównać i nie wpędzać się w depresję:

 

1. Nie trzeba kupować wagi za kilkaset złotych – taka za kilkadziesiąt zupełnie wystarczy. Polecamy wagi elektroniczne, gdyż są dokładniejsze. Warto sprawdzić, czy takie urządzenie nie wymaga kalibracji.

2. Wagę stawiamy na płaskim twardym podłożu, najlepiej w miejscu, skąd nie trzeba będzie jej przestawiać do ważenia.

3. Sprawdzamy, czy urządzenie działa prawidłowo, ważąc np. miskę z wodą kilka razy pod rząd. Jeśli wyniki są takie same, wszystko pracuje tak, jak powinno.

4. Ważymy się rano, tuż po przebudzeniu i wizycie w toalecie. Najlepiej bez ubrania i obuwia, ewentualnie tylko w bieliźnie. Uzyskany wynik zapisujemy w notesie, zaznaczając datę i w przypadku kobiet fazę cyklu menstruacyjnego.

5. Ważyć się należy max 1 raz w tygodniu – pozwala to uniknąć niepotrzebnych frustracji, wynikających z dobowych wahań wagi, które są zjawiskiem fizjologicznym, powiązanym z ilością i rodzajem spożywanych płynów i pokarmów.

6. Kobiety nie powinny ważyć się 3-4 dni przed miesiączką i podczas jej trwania, gdyż wyniki będą zafałszowane zatrzymywaniem wody w organizmie, które następuje w tej fazie cyklu.

 

Jeśli się nie odchudzacie, Wasza waga powinna utrzymywać się na stałym poziomie, z niewielkim dopuszczalnym odchyleniem. Ubytek masy ciała w przypadku braku wysiłków zmierzających do niego jest sygnałem do odwiedzenia lekarza.

Osoby odchudzające się nie powinny tracić więcej niż 1 kg tygodniowo – taka szybkość pozbywania się nadmiaru masy ciała pozwala organizmowi przystosowywać się do nowych parametrów, co zapobiega złemu samopoczuciu i występowaniu efektu jo-jo.