Syndrom leniwego jelita to choroba naszych czasów. Sprzyja jej siedzący tryb życia, stres, zła dieta, pośpiech. Wszystko to wstrzymuje pracę jelit i sprawia, że mechanizmy warunkujące odruch wypróżnienia ulegają zaburzeniu. Skutkiem tego są zaparcia, wzdęcia i bóle brzucha. Jak się ich pozbyć?

zjd2

 

1. Ruch

Zwiększenie codziennej aktywności fizycznej jest bardzo ważnym czynnikiem poprawiającym pracę jelit. Codzienny spacer do pracy, ćwiczenie jogi czy brzuszków w domu oraz mnóstwo innych sportów, wybór należy do ciebie.

ruch-to-zdrowie2

2. Zmiana nawyków żywieniowych

  • Pij więcej wody! Minimalna ilość wypijanej wody w ciągu dnia powinna wynieść ok. 2 litrów. Wodę możesz zastąpić sokami owocowymi lub warzywnymi, herbatami owocowymi lub ziołowymi. Unikaj natomiast mocnej czarnej herbaty.
  • Sięgaj po mleczne napoje fermentowane! Zawierają one żywe kultury bakterii kwasu mlekowego, które pobudzają jelito grube do pracy, a także hamują rozwój niekorzystnych dla zdrowia bakterii gnilnych. Podobne działanie ma kapusta kiszona.
  • Zwiększ spożycie produktów wysokobłonnikowych. Regulują one rytm wypróżnień i oczyszczają organizm. Sięgaj po otręby, siemię lniane, suszone śliwki, warzywa i owoce, kasze, pełnoziarnisty chleb razowy. Pamiętaj! Wraz ze zwiększeniem spożycia tych produktów trzeba zwiększyć ilość wypijanej wody.

dieta-dash

3. Zaplanuj dzień

Ciągły pośpiech, szczególnie rano, gdy jelita są najbardziej aktywne sprawia, że często nie masz czasu na spokojną wizytę w toalecie. Powstrzymując naturalny odruch defekacyjny sprzyjasz utrwalaniu złych nawyków, osłabiających mechanizmy kierujące wypróżnieniem. Jelito staje się coraz bardziej leniwe. W rezultacie dochodzi do zaparć nawykowych. Zaplanuj więc dzień tak, by w porannym planie zajęć wygospodarować trochę czasu. Naprawdę warto, nawet kosztem wcześniejszego wstawania rano.