Jesienią trzeba szczególnie zadbać o kondycję skóry i włosów. Potrzebne są do tego witaminy i składniki mineralne. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów tzw. „bomb witaminowych”:

Dynia– bogactwo B-karotenu, potasu, wapnia, a także witamin z grupy B. Do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości.

Half a butternut squash on the wooden table

 

Awokado– zawiera sporo witamin C, E i A – silnych przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwnowotworowe, a także witamin z grupy B, wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu. Jedzenie awokado dobrze wpływa też na oczy, jest w nim bowiem luteina i zeaksantyna.

awokado-ciekawostki

Burak– źródło wielu składników mineralnych, wpływających na oczy, włosy, skórę, paznokcie, kości, krew, wzmacniających odporność na choroby i stres. Piękny kolor buraków to zasługa betaniny – antyutleniacza chroniącego przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Z tego powodu buraki należą do warzyw najskuteczniej zwalczających raka.

burak

Pstrąg tęczowy zawiera dużo łatwo przyswajalnego białka i aminokwasów budujących mięśnie. Zawartość białka w pstrągu jest jedna z najwyższa spośród wszystkich ryb. Ponadto zawiera witaminy A, D i E, a także takie pierwiastki, jak selen i jod. Mięso pstrąga jest również źródłem zdrowych tłuszczów – kwasów omega-3, które  nie tylko nie powodują tycia, ale pomagają w odchudzaniu. Kwasy omega-3 wspomagają ponadto pracę układu nerwowego, pomagają usprawnić pamięć, działają odmładzająco. Jedzenie pstrągów jest wskazane również przy takich dolegliwościach jak bóle reumatyczne, bóle stawowe, problemy skórne (trądzik, łuszczyca, suchość skóry egzema).

iStock_000003054091XSmall