Ciało w przeważającej części składa się z wody (ok 70%). Jest ona składnikiem wszystkich tkanek ciała i zapewnia środowisko do przebiegu wszystkich reakcji. Nawet niewielkie odwodnienie  może przyczyniać się do powstawania bólów głowy, osłabienia, pogorszenia koncentracji, ale również pogorszeniu kondycji, a permanentnie trwający może przyczynić się do wysuszenia skóry i wypadania włosów. Z tych względów, ważne jest, aby zapewnić odpowiednie nawodnienie.

images (1)

Jak można zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu?

  1. Kolor moczu. Barwa moczu bliższa pomarańczowej (mocno żółtej) świadczy o zbyt małej ilości wypijanych płynów. Dopiero jasnożółty kolor wskazuje na odpowiednie nawodnienie.
  2. Picie małymi łykami przez cały dzień. Wypijanie dużej ilości płynu „na raz”, w momencie kiedy nam się przypomina, powoduje jej szybkie wydalenie. Dopiero wypijanie małymi łykami przez cały dzień przyczynia się do odpowiedniego nawodnienia. W ten sam sposób należy postępować podczas treningów.
  3. Ważenie się przed i po treningu. Ważenie się przed i po treningu ma szczególne znaczenie w bardzo wycieńczających dyscyplinach sportowych oraz ćwiczeń w wysokich temperaturach. Dobrze jest ważyć się w samej bieliźnie, gdyż przepocone mokre ubranie po wysiłku będzie cięższe, co zakłamie wynik. Jeżeli różnica jest większa niż 0,7 kg, warto jest sięgnąć po płyn izotoniczny lub przygotować go samemu  dodając do połowy litra wody sok z połowy cytryny oraz szczyptę soli i parę ziarenek cukru.