Podpowiadają, że aby uniknąć demencji na starość, powinniśmy stosować dietę tradycyjną dla ludności zamieszkującej rejony śródziemnomorskie – bazującą przede wszystkim na roślinach, głównie owocach, warzywach, ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach, nasionach i oliwie. Dodatkowo: owoce morza, nabiał, jaja i drób. Za to jak najmniej czerwonego mięsa i słodyczy.

Szczegółowe badanie neuropsychologiczne, dotyczące trzech podstawowych parametrów: pamięci, skupienia/funkcji wykonawczych i ogólnej sprawności intelektualnej, które przeprowadzili naukowcy z Madrytu. Badanych przydzielono losowo do trzech grup: a. stosującej dietę śródziemnomorską wzbogaconą oliwą z oliwek 1l/tydzień, b. dietę śródziemnomorską wzbogaconą orzechami (30 g/dobę) lub c. dietę niskotłuszczową (grupa kontrolna). Czas obserwacji wyniósł 6 lat. Uczestnicy byli poddawani szczegółowej ocenie neuropsychologicznej przed rozpoczęciem badania i po nim. W rezultacie osoby stosujące dietę śródziemnomorską lepiej wypadły w testach oceniających funkcje poznawcze i pamięć. Ogólna sprawność umysłowa była najlepsza w grupie diety śródziemnomorskiej ze zwiększonym spożyciem oliwy, na drugim miejscu była dieta z dodatkiem orzechów, a najmniej efektywna – dieta niskotłuszczowa.

Dotychczas dietę śródziemnomorską uznawano za najlepszą przede wszystkim w kontekście dobroczynnego wpływu na serce. Nowe badania rzucają światło na kolejny aspekt. Podobno to badanie jest pierwszym na świecie, które wykazało korzystny wpływ określonych wzorców żywieniowych w porównaniu z innymi na sprawność mózgu w zaawansowanym wieku.

0