max_jarmuzJarmuż uprawiany był już w Starożytności. W Polsce mało kto wie, jakie wartości odżywcze posiada jarmuż, dlatego często jest traktowany  jako roślina ozdobna. Tymczasem barwne liście jarmużu (w różnych odcieniach zieleni, fioletowozielone i fioletowobrązowe) są skarbnicą wielu wartości odżywczych.

  • Jarmuż pochodzi z rodziny kapustowatych.
  • Liście tego warzywa zawierają  dużą ilość glukozynolanów, których regularne spożywanie wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na różnego rodzaju nowotwory.
  • Bogaty jest w flawonoidy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia i pobudzania do aktywności układu immunologicznego.
  • Jest źródłem białka, błonnika, witamin.
  • Jarmuż zawiera roślinne sterole,które utrzymują w organizmie niski poziom cholesterolu.
  • Roślina zawiera również beta-karoten oraz znaczne ilości luteiny i zeaksantyny.
  • Jest doskonałym źródłem żelaza, wapnia, fosforu, magnezu, potasu.

Wartość odżywcza jarmużu surowego/ugotowanego (w 100 g) na podstawie danych USDA National Nutrient Database

Wartość energetyczna – 49/28 kcal
Białko ogółem – 4,28/1,90 g
Tłuszcz – 0,93/0,40 g
Węglowodany – 8,75/5,63 g
Błonnik – 3,6/2,0 g