Jarmuż to kolejne nieco zapomniane warzywo, które obecnie wraca do łask i cieszy się coraz większą popularnością ze względu na walory odżywcze, smak i możliwości wykorzystania w kuchni.

jarmuż

Należy jarmuż do rodziny kapustnych i występuje w wielu odmianach. Może mieć proste lub karbowane liście, barwę od zielonej do różowej, a smak od bardzo delikatnego do gorzkawego.

 

Swój intensywnie zielony kolor jarmuż zawdzięcza dużej zawartości chlorofilu, który ma właściwości antyoksydacyjne, a więc chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami, procesami nowotworowymi i opóźnia starzenie się komórek. Ponadto to doskonałe źródło beta-karotenu i witaminy C, również silnych przeciwutleniaczy, a także witamin z grupy B i witaminy E. W jarmużu znajdziemy też całkiem pokaźną paletę składników mineralnych: wapń, żelazo, magnez i cynk. Warzywo to powinno na stałe gościć w menu osób odchudzających się, gdyż to doskonałe źródło błonnika pokarmowego. Na koniec należy wspomnieć o sporej dawce luteiny, substancji bardzo przydatnej dla naszych oczu.

 

Niestety nie jest tak , że jarmuż można spożywać bez opamiętania. Ostrożnie powinny do niego podchodzić osoby mające problemy z tarczycą, gdyż substancje w nim zawarte (goitrogeny) ograniczają wchłanianie jodu. Drugą sprawą jest wysoka zawartość szczawianów, która może być niebezpieczna dla chorych na kamicę nerkową.

 

Po zakupie jarmużu należy go spożyć jak najszybciej, gdyż po kilku dniach robi się gorzkawy, a także zaczyna tracić swoje prozdrowotne właściwości. Najlepiej przechowywać go w lodówce, pod wilgotną ściereczką lub w foliowym woreczku z dziurkami.

 

Zastosowań kulinarnych jarmuż ma w zasadzie tyle, co wszystkie kapustne. Można go gotować, dusić, smażyć, jeść na surowo. Może być składnikiem koktajli, zapiekanek, dodatkiem do drugiego dania lub zup. Świetnie komponuje się również z potrawami kuchni azjatyckiej, jako zamiennik pak-choi, czy tasoi. Odważni w kuchni mogą też spróbować przygotować z niego frytki lub chipsy :)