Kapusta – głowa pusta! To popularne powiedzonko nie za bardzo zgodne jest z prawdą, gdyż w kapuścianej głowie kryje się wiele wartościowych składników odżywczych. Poniżej nieco informacji na ten temat – przeczytajcie, bo warto :)

 

Kapusta od wieków stanowiła podstawę wyżywienia w polskich domach. I choć dziś nieco utraciła na popularności, to warto do niej wrócić, gdyż kryje się w niej mnóstwo zdrowia. W kapuścianej głowie znajdziemy szereg składników odżywczych:

– witaminy: A, B, C, E,

– składniki mineralne: potas, miedź, żelazo, wapń,

– związki siarki (odpowiedzialne za charakterystyczny zapach tego warzywa),

– błonnik pokarmowy.

Jest to warzywo niskokaloryczne – w 100 g świeżej kapusty znajduje się zaledwie 29 kcal, a w kiszonej jedynie 16 kcal!

 

Dzięki obecności witamin z grupy antyoksydantów kapusta to skuteczny środek do walki z wolnymi rodnikami, nowotworami i procesami starzenia. Zawartość związków siarki i duża dawka witaminy C czynią z niej również warzywo o właściwościach przeciwbakteryjnych i antyseptycznych oraz poprawiające odporność. W medycynie ludowej liście kapusty stosowano na owrzodzenia i trudno gojące się rany. Niska wartość energetyczna i spora dawka błonnika pokarmowego sprawiają, że kapusta jest chętnie stosowana w dietach odchudzających i powinna na stałe gościć w menu wszystkich osób, które dbają o smukłą sylwetkę. W wersji kiszonej dodatkowo kapusta zyskuje bakterie kwasu mlekowego, które pozytywnie oddziałują na pracę układu pokarmowego i stymulują odporność.

 

Skoro już wiemy, że naprawdę warto jeść kapustę, to przyjrzyjmy się jej odmianom i zastosowaniom kulinarnym, gdyż jest ich mnóstwo.

Kapusta biała, najbardziej popularna na naszych stołach, jest najlepsza, gdy jest młoda, czyli późną wiosną. Potem głowy stają się większe i twardsze, wymagają więc dłuższego czasu podczas obróbki kulinarnej. Przyrządzać można z niej surówki, kiszonki, gołąbki, farsze, a także podawać na ciepło gotowaną lub zasmażaną jako dodatek do drugiego dania.

Kapusta włoska jest delikatniejsza w smaku, gdyż zawiera mniej związków siarki, ale pod względem obecności pozostałych związków odżywczych jest równie wartościowa, co jej biała kuzynka. Nadaje się na sałatki, stanowi wspaniały dodatek smakowy do zup, a jej duże zewnętrzne liście są idealne do faszerowania.

Kapusta czerwona jest szczególnie wartościowa ze względu na obecność antocyjanów, selenu i witaminy B1. Zazwyczaj przygotowujemy z niej surówki, jednak może być wykorzystywana tak samo, jak biała kapusta. Wspaniała w smaku jest szczególnie po ukiszeniu.

Kapusta kiszona – doskonały naturalny antybiotyk i pożywka dla mikroflory jelit. Bogata w witaminę C, wapń i potas. Sok z niej świetnie radzi sobie z problemem „dnia następnego” oraz gasi pragnienie. Bywa też stosowany w kłopotach z układem pokarmowym. Okłady z kiszonej kapusty łagodzą dolegliwości reumatyczne. W kuchni można z niej przygotowywać surówki, farsze np. do pierogów, bigos, zupy.

kapusta król