kiełkiW weekend wybraliśmy się do sklepu ogrodniczego po cebulki kwiatowe na balkon i uderzyła nas mnogość torebek z nasionkami na kiełki. Postanowiliśmy przybliżyć Wam zatem właściwości poszczególnych kiełków, żebyście wiedzieli, co uprawiać :) Naszym zdaniem najlepiej wszystko, bo ogólnie kiełki są niezwykle zdrowe :)

 

Kiełki rzodkiewki, chyba najczęściej spotykane na talerzach, są skarbnicą witaminy C, dzięki czemu stymulują odporność organizmu. Ponadto zawierają dużo siarki, która wzmacnia włosy i paznokcie, a także wpływa na ładny wygląd cery.

 

Kiełki lucerny powinni zjadać uczniowie i studenci, gdyż są doskonałym środkiem na poprawę pamięci (za sprawą obecności lecytyny). Zawierają również witaminy: A, C i z grupy B, duże ilości żelaza oraz łatwo przyswajalne białko.

 

Kiełki rzeżuchy, tak popularne w okresie Wielkanocy, są szczególnie polecane osobom chorującym na tarczycę, gdyż zawierają znaczne ilości jodu (podobne działanie mają kiełki lnu).

 

Oprócz wymienionych powyżej najbardziej popularnych kiełków są jeszcze inne, np.: brokułów (bogate w przeciwutleniacze, których jest w nich 20-30 razy więcej niż w dojrzałym brokule), soczewicy (zawierają kwas foliowy, są więc idealne dla kobiet w ciąży), grochu (działają jak afrodyzjak), jęczmienia (0 dobroczynnym oddziaływaniu na ośrodkowy układ nerwowy), gryki (bogatoenergetyczne, więc doskonałe w porze przeziębień), czy słonecznika (wzmacniają układ krwionośny).

 

Jak hodować kiełki? W sklepach ogrodniczych można dostać specjalne urządzenia, ułatwiające uprawę, jednak również dobrze nasionka możemy wysypać na tackę wyłożoną wilgotną ligniną i zalać zimną wodą.

 

Do czego stosować kiełki? W zasadzie do wszystkiego. Są doskonałym dodatkiem do kanapek, sałatek, ryb, mięs, jajecznicy, czy potraw z ryb. Można je też jeść same :)