Anemia, zwana też niedokrwistością, to choroba, objawiająca się spadkiem poziomu hemoglobiny we krwi poniżej 13 g/dl u mężczyzn i 12 g/dl u kobiet lub spadku poziomu erytrocytów (czerwonych krwinek) u mężczyzn poniżej 4,5 mln/l , a u kobiet 4 mln/l. Ponadto o anemii świadczyć może obniżony hematokryt (procent erytrocytów w objętości krwi ogółem). Warto dodać, że dla kobiet w ciąży w kwestii hemoglobiny normy są niższe.

 

Nie zawsze to schorzenie traktowane jest faktycznie jako choroba. Bardzo często uważa się je za objaw innych dolegliwości, np. nowotworów, zakażeń bakteryjnych czy pasożytniczych.

 

Co może wywołać anemię?

– znaczna utrata krwi (np. na skutek wypadku, zabiegu operacyjnego, czy długotrwałego i bardzo obfitego krwawienia menstruacyjnego u kobiet),

– niedobory żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, które uczestniczą w procesie syntezy erytrocytów,

– skrócone życie erytrocytów na skutek różnych chorób.

 

Jakie są objawy anemii?

– nadmierna bladość skóry,

– zmęczenie i osłabienie,

– wypadanie włosów, łamliwość paznokci,

– nadwrażliwość na zimno,

– szum w uszach,

– duszności.

 

Na wystąpienie tego schorzenia szczególnie narażone są dziewczęta i kobiety miesiączkujące, niemowlęta, dzieci i młodzież w okresie dojrzewania oraz wegetarianie.

 

Regularne badania krwi powinny pozwolić wcześnie wykryć ewentualne zmiany w poziomie hemoglobiny lub ilości erytrocytów, jeśli jednak nie badaliśmy się za często lub zmiany nastąpiły gwałtownie, trzeba jak najszybciej zgłosić się do lekarza, który zaleci kurację żelazem i witaminą B12. Warto mieć na uwadze, że wchłanianie żelaza powiązane jest z witaminą C, więc osoby borykające się ze zbyt niskim poziomem tego pierwiastka powinny spożywać dużo produktów, zawierających tę witaminę (m.in. truskawki, czarne porzeczki, kiwi, marchew, owoce cytrusowe, natkę pietruszki). Oprócz przyjmowania preparatów zaleconych przez lekarza warto też wprowadzić do menu produkty, które bogate są w żelazo i witaminę B12: czerwone mięso, ryby, sok z buraków, fasolę, orzechy i zielone warzywa liściaste. Ponadto należy uważać na substancje, obniżające wchłanianie żelaza, występujące w herbacie i kawie, szczawiu, a także na wapń i cynk.