Zamknęliśmy cykl tematów, związanych z superfoods 2013 i sięgamy po coś innego, a mianowicie postanowiliśmy przybliżyć naszym Czytelnikom zasady stosowania diety „zgodnej z grupą krwi”. W naszej ofercie jej nie znajdziecie, gdyż opieramy nasze diety o zasady zdrowego odżywiania i wiarygodne badania naukowe, jednak warto wiedzieć, co w trawie piszczy :)

 

Autorzy tej diety twierdzą, że w grupie krwi zapisany jest najlepszy dla każdego z nas model odżywania, przekazywany od pokoleń. Polecają stosowanie się do podanych przez siebie zasad nawet nie po to, żeby schudnąć – bardziej chodzi tu o zmianę stylu życia i całościowego podejścia do odżywiania. Jakie są zatem zasady układania menu dla poszczególnych grup krwi?

 

1. Grupa „0” – według twórców tej diety osoby z grupą krwi „0” powinny spożywać dużo białka, które bardzo dobrze trawią, a wystrzegać się glutenu i produktów mlecznych. Zalecane są: ryby, owoce morza i wodorosty, sól jodowana, banany, czerwone mięso, kapusta włoska, szpinak, brokuły i papryka czerwona, natomiast zabronione ziemniaki, soczewica, brukselka, kalafior, pestki słonecznika, piwo i alkohol wysokoprocentowy. Zaletą takiego menu jest duża ilość ryb oraz eliminacja produktów, utrudniających wchłanianie wapnia, natomiast potężną wadą wykluczenie nabiału, który jest głównym źródłem tego pierwiastka oraz produktów zbożowych, dostarczających do organizmu cynku, żelaza i błonnika pokarmowego.

 

2. Grupa „A” – autorzy uważają, że osoby z tą grupą krwi nie powinny spożywać produktów pochodzenia zwierzęcego, przede wszystkim mięsa, ale i nabiał jest tu niemile widziany. Produkty te mają spowalniać metabolizm u tej grupy krwi i prowadzić do chorób układu krążenia i cukrzycy. Zalecane jest tu spożywanie produktów roślinnych, w tym przede wszystkim oliwy, ananasów, śliwek, wiśni i większości warzyw (również strączkowych), natomiast zabronione wspomniane już mięso i nabiał, a także krewetki, niektóre ryby, papryka czerwona, ziemniaki, napoje gazowane i piwo. Poważnym minusem diety jest całkowite wykluczenie mięsa, nabiału i większości ryb, co skutkuje niedoborami białka, wapnia, żelaza i witamin z grupy B. Spożycie roślin strączkowych zapewnia nieco białka, jednak nie jest ono pełnowartościowe. Osoby stosujące takie menu powinny zatem suplementować się żelazem hemowym, witaminą B12, wapniem i bakteriami probiotycznymi.

 

3. Grupa „B” – szczęśliwi posiadacze tej grupy krwi mogą korzystać ze wszystkiego, co najlepsze w świecie produktów roślinnych i zwierzęcych, uważając na gluten, rośliny strączkowe i grykę. Zalecane są tu niemal wszystkie warzywa, mięso (przede wszystkim baranina i dziczyzna), kefir, twarogi, oliwa i zielona herbata, a zabronione: drób, soczewica, krewetki, większość orzechów, siemię lniane, oleje roślinne, pszenica, mąka żytnia, dziki ryż i pomidory. Dieta ta jest raczej pełnowartościowa i urozmaicona. Minusem jest wykluczenie masła i jego substytutów, co może źle odbijać się na zdrowiu dzieci, kobiet w ciąży i karmiących. Również eliminacja pomidorów, źródła tak ważnego dla naszego organizmu likopenu, raczej na zdrowie nie wyjdzie.

 

4. Grupa „AB” – naturalni konsumenci mięsa, które jednak jest źle trawione i ma przyczyniać się do otyłości. Aby zapobiec przybieraniu na wadze posiadacze tej grupy krwi powinni ograniczyć mięso, pestki i nasiona, grykę, masło i pełne mleko, banany oraz pomarańcze, a spożywać  brązowy ryż , mąkę żytnią, mleczne napoje fermentowane, soję, zieloną herbatę, większość warzyw i owoców oraz wodorosty. Plusem tej diety jest jej różnorodność i wykluczenie tłustego mleka i przetworów z niego, jednak niepokojące wydaje się ograniczenie mięsa, które może prowadzić do anemii.

 

Zdaniem większości naukowców nie ma dowodów naukowych na skuteczność diety „zgodnej z grupą krwi”, a wykluczenie z jadłospisu wielu ważnych źródeł składników odżywczych może negatywnie odbić się na zdrowiu.