Mandarynki są uważane za młodsze siostry pomarańczy. Są od nich nie tylko mniejsze, lecz także słodsze. Jednak od pomarańczy i innych owoców cytrusowych różnią się także zawartością witamin i innych składników odżywczych.

mandarynki-kalorie-wartosci-odzywcze

Dzięki witaminom C i A – naturalnym przeciwutleniaczom – wspomagają układ odpornościowy, hamują działanie wolnych rodników odpowiedzialnych za proces starzenia, a także poprawiają kondycję skóry oraz chronią przed chorobami oczu. Co prawda podobnie jak większość cytrusów są skarbnicą witaminy C, lecz tylko one zawierają nobiletynę – flawonoid, który pomaga zwalczać otyłość, zapobiegać cukrzycy typu 2 i miażdżycy naczyń. Nobiletyna zapobiega odkładaniu się tłuszczów w wątrobie, poprzez stymulację genów odpowiedzialnych za ich spalanie oraz blokowanie genów odpowiedzialnych za ich gromadzenie się.
Mandarynki, mimo że są słodkie, nie tuczą – jeden owoc (ok. 65 g) dostarcza tylko 34 kcal, w ponad 85% składają się z wody, a zawarte w nich kwasy organiczne (cytrynowy i jabłkowy) przyśpieszają proces oczyszczania organizmu z toksyn i poprawiają trawienie. W związku z tym są polecane nie tylko osobom, które walczą z nadwagą i otyłością, lecz także tym, które chcą zrzucić kilka kilogramów lub oczyścić organizm z toksyn.

Mandarynki, jak wszystkie owoce cytrusowe, mogą być przyczyną alergii, dlatego kobiety w ciąży powinny je jeść w małych ilościach, by zminimalizować ryzyko jej wystąpienia.