Menopauza to czas w życiu kobiety, związany z ustaniem miesiączkowania na skutek stopniowego spadku poziomu estrogenów. Nie pozostaje bez wpływu na zdrowie, bowiem wahania hormonów mogą prowadzić np. do chorób serca czy osteoporozy. Poza tym menopauzie towarzyszy szereg dokuczliwych dla kobiet dolegliwości: bezsenność, uderzenia gorąca, uczucie zmęczenia, wahania nastroju. W aptekach znajdziemy szereg preparatów, które pomagają radzić sobie z tym niezbyt przyjemnym okresem w życiu, zanim jednak po nie sięgniemy warto wypróbować naturalne metody, czyli postawić na aktywność fizyczną, relaksację i zioła. Polecamy zatem zaopatrzyć spiżarnię w następujące rośliny:

1. Kozłek lekarski – uspokaja, odpręża, pomaga w zasypianiu, ma też działanie przeciwskurczowe. Zbierać go można późną jesienią, jest też dostępny w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością w postaci suszonego korzenia lub nalewek. Aby przygotować z niego napar należy zalać 50 ml wrzątku łyżkę świeżego lub ususzonego korzenia, podgrzewać przez około 10 minut, następnie parzyć również przez 10 minut i przecedzić. Taki napar można pić jako dodatek do herbaty. Jeśli chodzi o nalewkę, to najlepiej 20-40 kropli dodać do szklanki soku.

2. Owoce głogu – polecane paniom obciążonym ryzykiem chorób układu krążenia. Poprawiają krążenie w naczyniach wieńcowych i działają tonizująco na serce. Zbierać je można wiosną i wczesnym latem. Jeśli stosujemy nalewkę, to wystarczy 10-20 kropli dodanych do szklanki płynu. Napar przyrządza się podobnie, jak ten z kozłka lekarskiego, jednak tu bierzemy 1-2 łyżeczki. Ważne: osoby przyjmujące leki na serce przed zastosowaniem owoców głogu powinny skonsultować się z lekarzem.

3. Pluskwica groniasta – niezbyt ładnie się nazywa, ale pomaga w zwalczaniu takich dolegliwości menopauzy, jak uderzenia gorąca, depresja i bóle stawów. Można ją hodować samodzielnie w domu, jednak podczas stosowania należy zachować umiar, gdyż w nadmiarze może powodować bóle głowy. Nalewkę wykorzystujemy w ilości 8 kropli na szklankę soku, natomiast napar w ilości 50 ml, przygotowany z 1/2 łyżeczki korzenia.

4. Niepokalanek pospolity – pomaga zachować równowagę hormonalną. Dostępny w formie suszonych jagód lub nalewki. Z 1 łyżeczki suszonych jagód przygotować można napar, natomiast nalewkę stosuje się w ilości 10-20 kropli na szklankę soku.

5. Żeń-szeń – łagodzi stres i napięcie nerwowe, wspomaga układ odpornościowy, działa pobudzająco. W sklepach znajdziemy go w postaci suszonego korzenia (całego lub siekanego),  proszku, herbatki lub nalewek. Zastosowanie: 10-20 kropli nalewki na szklankę napoju, 50 ml naparu przygotowanego z łyżeczki suszonego korzenia albo 5-7,5 cm świeżego korzenia lub 1/4 łyżeczki drobno startego suszonego dodanych do napoju, np. herbaty.

 

Oprócz zastosowania ziół ważne jest, aby kobieta w okresie menopauzy dostarczała do swojego organizmu antyoksydanty, najlepiej pod postacią świeżych owoców i warzyw, a także spożywała orzechy, nasiona i produkty z pełnego ziarna. Jednocześnie należy zmniejszyć udział mięsa i nabiału w diecie oraz całkowicie zrezygnować z używek.