Przemiany biochemiczne i towarzyszące im przemiany energii, jakie mają miejsce w organizmie człowieka nazywamy przemianą materii – metabolizmem.

Podstawowa przemiana materii (PPM) to najniższy poziom przemian energetycznych, który warunkuje dostarczenie energii niezbędnej do zachowania podstawowych funkcji życiowych w optymalnych warunkach bytowych (budowa i odbudowa tkanek, regulacja stałej ciepłoty ciał, praca układu krążenia i układu oddechowego). Wartość PPM zależy głównie od parametrów takich jak: masa ciała, wzrost (powierzchnia skóry), wiek, płeć i stan fizjologiczny (np. choroba).

Metaboliczny koszt trawienia wzrasta przy spożywaniu pokarmów mniej przetworzonych np. strawienie surowej marchewki wymaga więcej energii niż strawienie marchewki gotowanej. By utrzymać optymalny poziom metabolizmu najlepiej jest połączyć zdrową dietę z aktywnością fizyczną dopasowaną do możliwości organizmu. Systematyczny wysiłek bowiem przyczynia się do przyspieszenia przemiany materii.

Przedstawiamy kilka tricków, które przyspieszą Twój metabolizm:

  • Jedz owoce cytrusowe –  ich chemiczne właściwości  odpowiadają za zmniejszenie poziomu insuliny, co przekłada się na przyspieszenie przemiany materii.
  • Zacznij od wysokobiałkowego śniadania, które wspomaga spalanie tłuszczu. Dzieje się tak dlatego, że do przetrawienia go potrzeba więcej energii niż w przypadku posiłku bogatego w cukier czy węglowodany. Tempo przemiany materii wzrasta podczas przyjmowania posiłków. To efekt termiczny jedzenia. Efekt ten w przypadku białka to 25%, czyli ćwierć kalorii z białka spala się już podczas jedzenia (węglowodany – 10%, tłuszcze – 5%).
  • Idź na siłownię –  trening oporowy pozwala przyspieszyć metabolizm. Budowa mięśni jest kluczowa dla spalania jak największej liczby kalorii.
  • Woda, woda, woda. Pij jak najwięcej, a do każdej wypitej szklanki dorzuć kilka kostek lodu – co pozwoli spalić dodatkowe 70 kcal dziennie (prawie 500 tygodniowo).
  • Zacznij przyprawiać posiłki. Szczególnie polecamy kapsaicynę, której nie brakuje w papryczkach chili. Już kilka świeżych papryczek dołożonych do wieczornego posiłku, zwiększa termogenezę – czyli podnosi temperaturę ciała i przyspiesza spalanie kalorii.

PicMonkey Collage