z16799511P,Biale-warzywa-i-owoce

Grupa naukowców zbadała związek barwy owoców i warzyw,  z ryzykiem wystąpienia udaru. Dotychczas uważano, że  ciemne rośliny (dzięki dużej zawartości antocyjanów) są najzdrowsze dla serca i naczyń. Jednak holenderscy naukowcy przeanalizowali przypadki 20 tys. osób (w wieku od 20 do 65 lat) w ciągu 10 lat i doszli do odwrotnych wniosków- im rośliny są jaśniejsze, tym bardziej chronią przed jednym z najgroźniejszych skutków chorób układu krążenia.

Uczeni z Uniwersytetu w Wageningen podzielili owoce i warzywa na 4 grupy kolorystyczne: zielone, pomarańczowe/żółte, czerwone/fioletowe oraz białe. Brano pod uwagę tylko barwę miąższu, nie skórki czy innej części rośliny. Okazało się, że jadłospis bogaty w rośliny z trzech pierwszych grup nie miał związku z częstszymi czy rzadszymi przypadkami udarów. Natomiast gdy uczestnicy zjadali w ciągu swojego życia dużo roślin o jasnych barwach, mieli nawet o 52 proc. niższe ryzyko udaru niż pozostali!

W „białej” grupie badani jedli przede wszystkim jabłka. To jedne z najzdrowszych na świecie owoców. Zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, dzięki czemu hamują proces starzenia i obumierania komórek. Jedzenie 1 jabłka dziennie zmniejsza ilość cholesterolu we krwi o 23 procent.

Nie można również pominąć białych warzyw takich jak cebula, czosnek czy kalafior, które zawierają spore ilości związków siarki, ograniczających osadzanie się płytek miażdżycowych na ścianach naczyń krwionośnych.

Nie powinniśmy jednak rezygnować z różnokolorowych owoców i warzyw ze względu na ich inne cenne właściwości.

  • Fioletowe rośliny pomagają zapobiegać otyłości i cukrzycy;
  • Zielone zawierają sporo błonnika, kwasu foliowego i karotenoidów, czyli związków, które mogą hamować rozwój nowotworów;
  • Pomarańczowe i żółte rośliny to bogactwo zeaksantyny, likopenu, potasu, beta-karotenu i witamin, szczególnie A i C. Rośliny z tej grupy wspomagają wzrok, układ krążenia, zmniejszają stany zapalne, chronią stawy i kości, a także poprawiają odporność.