W składzie musli, oczywiście poza zdrowymi płatkami i bakaliami, możemy znaleźć również duże ilości cukru, konserwanty lub olej palmowy. Jak zatem kupić dobre musli i na co zwracać uwagę przy jego wyborze?

Co zawiera musli?

Dobrej jakości musli to zdrowy, szybki, a przede wszystkim łatwy do przygotowania posiłek. Dobrze skomponowana mieszanka zawiera wiele pożywnych składników: błonnik, białko, zdrowe tłuszcze omega-3 i omega-6, a także witaminy i minerały. Takie śniadanie daje bardzo dużo energii, wpływa pozytywnie na nasze myślenie, oczyszcza jelita i poprawia ogólną sprawność całego organizmu. Jednak żeby tak było, musimy włożyć trochę chęci i energii na poszukanie dobrej jakościowo mieszanki.

Na półkach sklepowych aż roi się od różnych rodzajów musli. Wybór jest ogromny: płatki kukurydziane, żytnie, owsiane, jęczmienne, pszenne. Jako dodatki najczęściej spotkamy suszone lub liofilizowane owoce, słonecznik, len, konopie, orzechy, otręby, czekoladę, miód, kasze, nasiona i inne. W tym komforcie wyboru nie byłoby nic złego, gdyby nie to, że większość mieszanek musli dostępnych w hipermarketach zawiera niezdrowe związki, tłuszcze, konserwanty i często dużą ilość cukru. Jak się w tym wszystkim odnaleźć?

Jedno jest pewne: wybierając musli, trzeba dokładnie przeczytać i przeanalizować ich skład. Zanim więc sięgniesz po płatki przekonujące określeniami typu „fit”, „zdrowie”, „odchudzające”, dowiedz się, jak rzeczywiście wybrać zdrowe musli.

Dietmap_domowe-musli

Uwaga na cukier!

Najważniejszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić, jest zawartość cukru w mieszance. W musli znajdziemy go w karmelizowanych lub suszonych owocach albo w słodkich dodatkach takich jak oblane czekoladą chrupki, muszelki, kulki, płatki. Oczywiście drobna ilość czekolady to jeszcze nie przestępstwo, jednak niektóre musli dostępne w marketach mają cukier na drugim miejscu w składzie, co znaczy, że jest on dominującym składnikiem mieszanki. Musimy również pamiętać o tym, że cukier ukrywa się pod takimi nazwami składników jak: „słód”, „syrop glukozowy”, czy „syrop glukozowo-fruktozowy”.

Konserwanty

Konserwanty znajdują się najczęściej nie tyle w samych płatkach, co w dodatkach.

Na przykład dwutlenek siarki, który najczęściej występuje w suszonych owocach (głównie w rodzynkach i morelach) nadaje im atrakcyjną, jasną barwę. Obniża on jednak dostępność witamin z grupy B i witaminy A oraz może być niebezpieczny dla alergików i osób chorych na astmę. Nadmiar tego związku w spożywanych produktach może obniżyć ciśnienie tętnicze, a także wywołać zapalenie oskrzeli.

Innymi popularnymi konserwantami występującymi w musli są węglany sodu i amonu. Duże spożycie któregokolwiek z tych związków powoduje podrażnienia śluzówki przewodu pokarmowego i zaburzenia żołądkowo-jelitowe. Duża dawka może być przyczyną krwawienia żołądkowo-jelitowego, wymiotów i biegunek, a w skrajnych przypadkach nawet śmierci. Lepiej więc wybrać musli bez konserwantów.

Olej palmowy

Olej palmowy jest obecny w niemal połowie produkowanych obecnie artykułów spożywczych, w dużej mierze używany jest również do produkcji biopaliw i kosmetyków. Z racji swej popularności często występuje w musli. Zawiera bardzo duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, a najbardziej szkodliwy jest w formie utwardzonego tłuszczu palmowego.

Utwardzone tłuszcze roślinne zawierające tłuszcze trans, wykazują negatywne działanie na układ sercowo-naczyniowy i powodują przyrost tkanki tłuszczowej i wzrost masy ciała, a także rozwinięcie się cukrzycy typu II.

Źródło pochodzenia musli 

Na opakowaniach sklepowych musli często znajdziemy jedynie szczątkowe informacje dotyczące pochodzenia składników. Kupując najtańsze musli, właściwie możemy być pewni, że składniki pochodzą z masowych upraw, gdzie najważniejsza jest ilość, a nie jakość. Potwierdza to zresztą ich cena. Tylko nieliczni producenci musli szanują klienta i informują go o kraju pochodzenia każdego ze składników. Warto takich poszukać.

Musli najlepiej zrobić samemu

Gotowe mieszanki w sklepach nie zawsze są takie, jak byśmy sobie tego życzyli, dlatego musli najlepiej jest zrobić sobie samemu. Wystarczy w sklepie z żywnością ekologiczną kupić osobno ulubione płatki, orzechy, owoce i ziarna, a potem do woli cieszyć się własną mieszanką. Osoby pragnące łatwiejszego i szybszego załatwienia sprawy mogą skomponować sobie swoje własne musli w specjalnych sklepach internetowych z dużym wyborem dobrych jakościowo składników.