Nie raz słyszeliśmy, że nie wszystkie oleje nadają się do smażenia. Wiemy, że nie powinno się stosować do tego celu nierafinowanych, ale co poza tym? Przedstawiamy listę tłuszczy roślinnych, które z czystym sumieniem możemy wlewać na patelnię.

1. Olej z pestek winogron – bez smaku i zapachu, jak również praktycznie bez kwasów omega 3, dlatego wręcz idealny do smażenia. I niczego więcej.

2. Olej rzepakowy – bogaty w kwasy omega-3, wit. A, E, D i K. Nierafinowany nada się do sałatek, rafinowany jest świetny na patelnię.

3. Olej sezamowy – dzięki obecności lignanów pomaga obniżać ciśnienie krwi, podwyższać poziom cholesterolu HDL, przydatny też jest w łagodzeniu objawów menopauzy. Zawiera też wit. A, E i całą grupę B. Ma charakterystyczny orzechowy posmak.

4. Olej arachidowy – wysoka zawartość wit. A i E czyni z niego sprzymierzeńca w walce z chorobami skóry. Ma wysoki punkt dymienia, więc można w nim smażyć nawet zanurzeniowo. Na szeroką skalę stosowany w Azji.

5. Olej słonecznikowy – ma delikatny smak. Wspomaga odporność organizmu oraz żywotność plemników, wiec polecany jest parom, starającym się o dziecko.

6. Olej z awokado – zawiera przeciwutleniacze oraz całą gamę witamin. Bogaty w kwasy omega-9. Przydatny w łagodzeniu dolegliwości menstruacyjnych, bóli głowy, wpływa na poprawę samopoczucia. Ma lekki, maślany smak. Jest najdroższy z całej listy.