Przyprawianie potraw w dzisiejszych czasach jest nieco zaniedbaną sztuką. Zatraciliśmy poczucie pełnego, naturalnego smaku przez intensywne stosowanie wzmacniaczy smaku (np glutaminianu sodu). Wielu ludzi nie zastanawia się, jak te wzmacniające smak substancje negatywnie wpływają na organizm. Stosujemy je powszechnie ze względu na ich popularność i wygodę użycia.

Często też z powodu przyzwyczajenia po prostu nie znamy alternatywy. Umiejętne przyprawianie wymaga nieco doświadczenia, poszukiwań swoich ulubionych smaków i kompozycji ziołowych.

Nic nie zastąpi ich smaku i aromatu. Ale to niejedyne zalety ziół. Ułatwiają trawienie, przyspieszają metabolizm. Pomagają na ból głowy,żołądka i gardła.

b37d28e35062b552c10ca8e16c6988e8

Zioła z powodzeniem zastępują sól. Wzbogacają też menu w witaminy, składniki mineralne oraz przeciwutleniacze. Co więcej, niektóre przyprawy, np. szałwia, zawierają aż sześć razy więcej antyoksydanów niż borówki (są jednym z najbogatszych źródeł antyoksydantów). Dzięki temu mogą łagodzić wiele dolegliwości.

By zioła zachowały swoje właściwości, trzeba je odpowiednio stosować i przechowywać.
* Jedz na surowo. Świeże są najzdrowsze i najbardziej aromatyczne. Dodawaj je do potraw pod koniec gotowania lub tuż przed podaniem – wysoka temperatura zabija nie tylko smak i zapach zieleniny, ale również cenne witaminy.
* Zachowaj umiar. Niektóre przyprawy o bardzo silnym aromacie, np. mięta, tymianek, stosowane w nadmiernych ilościach mogą pogorszyć smak potrawy.
* Przechowuj z lodówce. Natkę, koperek czy bazylię możesz zamrozić i trzymać tak przez kilka miesięcy. Wystarczy je umyć, wysuszyć i włożyć do szczelnie zamkniętego pojemnika.